Nå begynner det å nærme seg avgang for det nye norske flyselskapet Norse Atlantic Airways. I en melding fra selskapet fredag ettermiddag opplyses det at billettsalget starter i slutten av mars, og at første avgang blir i andre kvartal.
Det nye selskapet, som finansmannen Bjørn Tore Larsen står bak, skal satse på lavprisruter mellom Europa og USA.
Som flysmart24 har skrevet tidligere har Norse så langt sagt at rutene skal gå fra Oslo, Paris og London til New York, Los Angeles og Fort Lauderdale i Florida. Blant investorene er også eks Norwegian-sjef Bjørn Kjos og eks-styreleder Bjørn Kise.
Andre kvartal
– Flyselskapet tar sikte på å lansere billettsalg innen utgangen av mars og at den første kommersielle flyvningen tar av i andre kvartal fra Oslo. Pilotopplæringen har startet, og opplæring av kabinbesetning starter om kort tid, heter det i meldingen fra selskapet.
Selv om det i dag er skjerpede innreisekrav til USA som følge av korona-viruset, regner selskapet med at reiseaktiviteten skal ta seg opp igjen utover våren.
Selskapet skriver at de får mange henvender fra kunder om når selskapet skal begynne å fly og ikke minst hvilke ruter det skal tilby.
– Vi er begeistret over interessen i markedet, sier administrerende direktør Bjørn Tore Larsen i Norse.
Nettverket ikke klart
Det første flyet vil, som Larsen tidligere har meldt, gå fra Oslo. Det er ennå ikke bestemt hvilken destinasjon dette blir. Flysmart 24 har skrevet at det trolig enten blir New York eller Los Angeles.
– Vi jobber med å ferdigstille rutenettverket vårt og ser frem til å kunngjøre våre destinasjoner når vi åpner for salg, sier han.
Selskapet skal satse på mindre flyplasser utenfor de amerikanske storbyene. Til New York skal Norse benytte seg av Stewart-flyplassen nordøst for byen, mens man i Los Angeles skal benytte seg av Ontario Airport.
To andre selskap
Ulempen med disse er først og fremst at muligheten for å reise videre fra disse, er sterkt begrenset. Fra Stewart-flyplassen er det i dag bare to andre selskaper som flyr.
Det dreier seg om Allegiant Air med fem ruter innenlands og Friontier som byr på tre Florida-destinasjoner.
Selskapet satser på bruk av samme flytype som Norwegian brukte da det opererte langruter. Det dreier seg om Boeing 787 Dreamliner. Selskapet har fått levert fire fly som i dag står parkert på Oslo Lufthavn.
Stor interesse
Selskapet opplyser at det har vært stor interesse for å jobbe i Norse.
Det har fått inn 3 000 søknader til sine innledende 50 pilotstillinger med base i Oslo og at opplæring nå er startet. Den første kabinbesetningsbasen vil bli etablert i Fort Lauderdale, Florida, og trening av den første klassen av totalt mer enn 400 teammedlemmer vil starte om noen uker.
– Vi tror at transatlantiske reiser vil gjenopptas med full kraft når pandemien er bak oss. Folk vil ønske å utforske nye destinasjoner, besøke venner og familie og reise på forretningsreise, sier Larsen.