Bonusprogram fra i dag – priskutt fra første flyreise

Fra i dag av har det nye norske flyselskapet Flyr fått bonusprogram. Det har fått navnet Flyr+. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det nye norske flyselskapet Flyr lanserer så sitt eget bonustilbud for sine passasjerer. De som registrerer seg som medlemmer kan hente inn bonus allerede fra første flytur.

Programmet har fått navnet Flyr+ og kommer fordi mange har etterlyst en bonusordning hos selskapet.

Fra i dag tidlig skal de som er registrerte kunder og bestiller billetter, finne at Flyr+ allerede er aktiv:

Professor: – Gull for selskapet

– Vårt mål har vært å finne et enkelt tilbud som gir kundene fordelene så raskt som mulig. Vi håper kundene liker det vi nå tilbyr dem og er spent på reaksjonene, sier kommersiell direktør Thomas Ramdahl og finansdirektør Brede Huser til flysmart24.

Professor i innovasjon ved NHH Norges Handelshøyskole i Bergen, Tor W. Andreassen, mener Flyr gjør et riktig grep og at Flyr+ vil bli et viktig markedsinstrument:

– Vi vet at bonusordninger skaper gjenkjøp. Et bonusprogram gjør at Flyr får tilgang på kundedata: når man flyr, hvor ofte man flyr, hvor man fly, hvem man flyr med, hva man betaler osv. Dette er gull for selskapet når det ytterligere skal skreddersy kommunikasjon eller innovasjon, sier Andreassen til flysmart24.

Slik vil det virke

Flyr har brukt et par måneder på å få bonusprogrammet på luften, og et tilbud som skiller seg klart fra selskapets to andre konkurrenter i Norge, SAS og Widerøe.

Mens SAS har EuroBonus der billett-typen og lengden på reisen er avgjørende for hvor mange bonuspoeng man får, har Norwegian sin lojalitetsklubb der bonusen gis i for av såkalte cashpoints.

Hos Flyr velger man en annen løsning:

Medlemmene av Flyr+ vil få 10 prosent rabatt på nettoprisen på alle Smart og Flex-billetter de kjøper, uansett pris. Rabatten gjelder alle som er omfattet av bestillingen og blir fratrukket direkte på hvert kjøp. Avgiftene til staten er det ikke rabatt på.

Rask belønning

I tillegg innfører Flyr en ordning med stempelkort og verdikuponger. For hvert billettkjøp man gjør får man ett nytt stempel. Man kan også få stempler ved å verve andre til Flyr+. Et fullt stempelkort gir 500 kroner i rabatt.

Her vanker det også en lojalitetstakk til de som har registrert profil og som har reist med selskapet:

– Alle som har reist med Flyr hittil og har lagret profil hos Flyr, vil ved innmelding innen 30. april få godskrevet stempler for reisene de har hatt til nå, som en takk for den støtten de har vist oss siden oppstarten i fjor sommer, sier Ramdahl. 

Hver kunde kan fylle ut så mange stempelkort man vil. Den eneste betingelsen er at minst ett stempel på hvert kort er en flyreise.

– Vi innfører Flyr+ fordi kunder har etterlyst det og nordmenn ser ut til å like slike bonus-klubber. For oss var det viktig å få en enkel løsning og at belønningen kommer fort. Det tror jeg vi har truffet på, sier Huser.

Enkel å bruke

Som alle andre bonusklubber er meningen bak det ikke bare å gi passasjerene en tilleggsverdi, men også å skape lojalitet mellom passasjerer og flyselskap.

– Vi har sett at andre bonusordninger har vært vanskelig å benytte og der det også har vært vanskelig finne mulighet for å bruke bonusen til flyreiser. Disse hindringene unngår vi ved å gi kunden priskutt for hvert kjøp, sier markedssjef og kundeansvarlig i Flyr, Peer Bratlie.

Flyr mener denne ordningen er unik i flysammenheng, men er spent på mottakelsen blant publikum:

Kan komme endringer

– Det at vi lanserer et tilbud i dag som er baserer seg på rabatt og stempelkort, betyr jo ikke at det kan komme endringer etter hvert. Vi får nå høre hva medlemmene har å si til dette så får vi ta med reaksjonene i det videre arbeidet med ordningen. Det vil ganske sikkert komme endringer og utvidelser, sier Ramdahl.

«Flyr+ skal gi fordeler så raskt som mulig»

Peer Bratlie (t.v.) og Thomas Ramdahl. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Professor Andreassen er også klar på at det Flyr nå lanserer trolig bare er starten på et stadig mer omfattede bonusprogram der stadig nye tilbud til de reisende vil bli bygd inn.

– 10 prosent rabatt er enkelt å kopiere og dermed får man paritet (lik verdi med konkurrentene. red. anm.) igjen. Av denne grunn tror jeg at det som lanseres nå er første bølge og at ytterligere innhold vil bli bygget ut ettersom medlemsmassen øker. Målet er å gjøre programmet attraktivt – noe man ønsker å få tilgang på ved å velge Flyr igjen og igjen, sier Andreassen.

«Vanlig flyselskap»

Hvor viktig et lojalitetsprogram kan være, mener han ble tydelig da Norwegian i sin tid ble startet. Da ble det i forkant innført forbud mot opptjening av bonus på innenriks flyreiser for å hjelpe nykommeren i konkurransen mot SAS og Eurobonus. Forbudet ble opphevet etter noen år:

– Vi vet at bonuspoeng skaper gjenkjøp eller økt andel kjøpt hos bonusprogramselskapet. SAS uten Eurobonus er «redusert» til et vanlig flyselskap, sier Andreassen.

PS: Flyr gjennomfører også en månedlig trekning av verdikuponger blant medlemmene.