SAS: – Det skal et lite mirakel til for å unngå streik

SAS-pilotene styrer mot streik, mener analytiker som kjenner selskapet godt. Pilotene håper en eventuell konflikt ikke skal ramme påsketrafikken. Foto: Knut-Erik Mikalsen

SAS-pilotene brøt lønns-forhandlingene med selskapet etter bare én dag. En av de som kjenner SAS-systemet frykter situasjonen kan ende i nok en pilotkonflikt.

I en fersk analyse skriver analysesjef Jacob Pedersen i danske Sydbank dette:

– Partene står veldig langt fra hverandre, og det ser ut til at det skal lite mirakel til for å unngå streik, konkluderer han, men legger til: – Vi har dog sett den type mirakler før.

Pilotene sier nei

Pedersen har sendt ut en fersk analyse etter at lønnsforhandlingene brøt sammen onsdag. Selskapet skal spare inn 7,5 milliarder svenske kroner etter korona-pandemien i et eget program.

Det forhandler nå med ulike ansatte-grupper for å nå dette målet. SAS Forward, som programmet heter, er ifølge konsernet nødvendig for å overleve. Ledelsen sier at det er nødvendig at alle deltar i jobben med kostnadskutt for å redde selskapet.

Pilotene har i stedet presentert det selskapet mener er høye lønnskrav. Pilotene henviser til at de ikke kan akseptere at det er de ansatte som skal stilles ansvarlig for pandemien.

Pilotene: – Neppe konflikt før påske

Lederen for Norske SAS-flygeres forening, Roger Klokset, sier til flysmart24 at det gjelder bestemte frister før en eventuell konflikt kan iverksettes blant norske flygere i selskapet. De begynner å løpe først når Fellesforbundet (LO) og Norsk Industri (NHO) – er ferd med frontfagsoppgjøret. Den har frist 1. april.

– Vi kan tidligst sende inn plassoppsigelse etter at frontfaget er ferdig, og når vi har sendt plassoppsigelse skal vi gjennomføre mekling. Det skal gå minimum 14 dager fra man har sendt plassoppsigelse til man kan iverksette en eventuell streik eller lockout, og kun etter at mekling er utført. Det vil si at det er lite sannsynlig med en eventuell streik før påske. Vi håper naturligvis også at uenighetene kan løses uten kampmidler, da vi absolutt ikke ønsker at passasjerene våre skal rammes av en streik, sier Klokset.

Ikke redde SAS?

Frontene har blitt skjerpet fordi SAS har splittet selskapet opp i tre. Det eksisterende SAS Scandinavian Airlines, samt de to nye SAS Connect og SAS Link. De to sistnevnte selskapene skal være SAS’ spydspiss inn i lavpris- og regionkonkurransen, og de ansatte må godta ytelser som ikke er så gode som i morselskapet.

Analysesjef Pedersen skriver at ved tidligere situasjoner, der pilotene har stått bak en konflikt, har som regel eierne til slutt gitt etter og kommet selskapet økonomisk til unnsetning.

Det mener Pedersen ikke nødvendigvis bør skje denne gangen:

Gjemme livbøyen

– SAS Forward er ikke et enkelt prosjekt. Leasingselskaper og andre kreditorer må ettergi gjeld, og ansatte må gjøre store innrømmelser for at SAS skal bli konkurransedyktig igjen, skriver Pedersen.

Analysesjefen tror det blir noen tøffe uker fremover, og at tiden kan være moden for å tvinge gjennom endringer:

– Det blir ikke en enkel oppgave i et selskap hvor ansatte og kreditorer er vant til at politikere kommer til unnsetning – gang etter gang. Mer av den samme hjelpen vil sannsynligvis bare gjøre SAS til et selskap som fortsatt ikke blir virkelig konkurransedyktig. Tiden kan være moden for politikere å tilnærme seg prosessen annerledes og gjemme livbøyen for å gjennomføre nødvendige endringer i SAS, mener Pedersen.