Sovnet under flyturen – hvor ble det av Airpodene?

Nordmannen reiste med Lufthansa, og mistet sine ørepropper. Det er fortsatt er uløst mysterium. Foto: Lufthansa/Apple

Den norske flyklagenemnda klarer å avgjøre de aller fleste tvistesaker mellom flyselskap og passasjerer. Men noen saker må de bare gi opp. Som historien om de forsvunne øreproppene.

Den handler om et sett AirPod til flere tusen kroner som ble mistet under en flytur med Lufthansa. Hvor ble de av? Her må flyklagenemnda innse at den kommer til kort:

– Saken reiser bevisspørsmål som vanskelig kan klargjøres i en skriftlig saksbehandling og er ikke egnet for behandling i nemnda, konkluderer den.

Hva skjedde?

Saken er stadig like uløst. Hendelsesforløpet som blir fortalt til nemnda bidrar heller ikke til å kaste et avslørende lys over saken.

Den handler om en norsk passasjer som fløy med Lufthansa fra Bangkok til Frankfurt like før årsskiftet.

Underveis skulle han lytte til en lydbok og tok på seg øreproppene for å nyte det litterære tilbudet på den over 11 timer lange flyvningen.

Det gikk som det ofte gjør i slike omstendigheter. Mannen sovnet etter hvert.

Nektet all kjennskap

Det var da han våknet at han oppdaget at AirPodene var borte. Det viste seg at de hadde ramlet ned på gulvet, men blitt funnet av to medreisende som satt ikke langt unna.

De visste ikke hvem som eide dem, og hadde derfor gitt dem til en av de kabinansatte. Da mannen fikk vite om dette, kontaktet han flyvertinnen med spørsmål om øreproppene. Da nektet hun først kjennskap til saken.

Da de to medreisende kastet seg inn i samtalen, fikk flyvertinnen minnet tilbake og innrømmet av hun hadde tatt vare på dem.

En ny versjon

Hun sa at nordmannen skulle få AirPodene tilbake når de kom frem til Frankfurt.

Det var et utsagn som ikke var mye verdt, skulle det vise seg. For da de hadde stanset ved gaten på den tyske flyplassen, fortalte flyvertinnen en annen historie:

Nå sa hun at hun hadde kastet dem i søppelet med matrester, og at hun ikke klarte å finne dem igjen. Nordmannen fikk i stedet beskjed om å skynde seg til passkontrollen for å unngå kø, og rekke neste fly.

Ja, hva skjedde egentlig?

Nordmannen la all skyld på selskapet og krevde i etterkant at Lufthansa skulle betale for nye AirPoder. De kostet 2 380 kroner.

Når Lufthansa svarer nemnda kommer selskapet en tredje versjon:

Alle gjenglemte gjenstander blir automatisk levert inn til hittegodskontoret på ankommende flyplass, og selskapet mente at mannen hadde blitt bedt om å henvende seg dit.

Betale for nytt utstyr var derfor uaktuelt for selskapet. Dermed havnet saken i flyklagenemnda.

Ingen holdepunkter

Her kaster altså nemnda kortene.

Når den avviser å gå videre med saken, er det fordi en ikke klarer å finne holdepunkter for en avgjørelse i saken.

Den kommer med følgende konklusjon:

«Nemnda finner det på bakgrunn av de foreliggende opplysninger fra begge parter vanskelig å kunne fastslå hvor klagers AirPods har havnet. Saken avvises,» skriver den.