Flykrise: Kutter rengjøring og dropper å ta med bagasjen

Full krise for British Airways som har måtet sende av gårde fly uten renhold og uten av passasjerens bagasje har vært lastet om bord. Foto: BA

Det er full krise for det nasjonale flyselskapet i Storbritannia nå. Årsaken er en bemanningskrise i tillegg til en meget høy andel korona-syke. Dette har rammet British Airways både om bord på flyene og på bakken.

Det har igjen ført til massive forsinkelser.

Det har dessuten tvunget selskapet til å avlyse hundrevis av avganger den siste tiden, som som bl.a. også har rammet ruten mellom London Heathrow og Oslo Lufthavn.

Har sparket ansatte

Nå er imidlertid problemene, som også lavprisselskapet EasyJet har fått merke, i ferd med å tårne seg opp for det britiske selskapet.

Ifølge norsk flyanalytiker skyldes mannskapsmangelen også krisen som flyindustrien opplevde under pandemien:

– Mange som hadde denne type jobb ble oppsagt under korona-pandemien og har funnet seg nye jobber. Derfor må det ansettes mange nye og uerfarne. De må trenes opp, og det tar tid. Derfor forventes det at denne type problemer kan fortsette inn i den viktige sommersesongen. De som skal ut å reise bør legge inn god tid både på ut og hjemreise i sommer, sier den norske flyanalytikeren, Hans Jørgen Elnæs i WinAir, til flysmart24.

Droppet bagasje

I et fortvilet forsøk på å holde ruteplanen i påsken for størst mulig andel av avgangene, ble det nødvendig å gjøre to grunnleggende grep fra torsdag kveld av:

Selskapet droppet å gjennomføre renhold om bord på noen av flyene mellom avgangene, samt at flere av selskapenes fly ble sendt på vingene uten at bagasjen var lastet om bord.

Ifølge flynettstedet Paddle Your Own Canoo, kjent for å ha god oversikt over det indre liv i flyselskapene, fikk stuerne beskjed om å slutte å laste bagasje på kortdistanseflyvninger.

Droppet renhold

De ble bedt om å prioritere langdistanseavganger på en av de største reisedagene så langt i år.

Da klagene strømmet inn torsdag og langfredag, svarte selskapet med å be reisende rapportere inn manglende bagasje. Selskapet lovte at disse skulle bli ettersendt så snart de kunne.

På grunn av bemanningsproblemene bestemte selskapet også å sende av gårde fly uten at det var blitt utført renhold om bord.

Får ikke tak i

Dette er en prosess som tar tid. Selskapet prioriterte derfor å spare tid på renhold, og heller få flyene av gårde innenfor rimelig tid slik at passasjerene i alle fall kom frem til sine reisemål.

Elnæs sier at problemene i Storbritannina også gjelder mange andre store flyplasser i Europa.

– Det mangler personale til å håndtere veksten i passasjervolumet og antallet flybevegelser. Veksten kom raskere enn forventet. Spesielt har det vært utfordrende å få tak i folk som kan bemanne sikkerhetskontrollene, og dessuten stuere som laster og tar ut bagasje av flyene. I tillegg tar det mange uker å få den nødvendige sikkerhetsklareringen for å jobbe på en del av flyplassenes områder, sier Elnæs.

Avganger kuttet

Bare på langfredag har British Airways avlyst nærmere 80 avganger som skulle ha gått innen Europa og til og fra Middelhavslandene med påsketurister.

BA har tidligere vært nødt til å kansellere også på ruten Gardermoen – London Heathrow. Både i går og i dag har imidlertid avgangene gått som normalt.

På Avinors nettsider ser det fredag ettermiddag ut til at lørdagens tre avganger også skal gå som planlagt.