Passasjerene om bord på et fly tilhørende det irsk flyselskapet Aer Lingus fikk seg litt av et sjokk lørdag da de ble fortalt at flyet de satt i måtte foreta en nødlanding.
Flyselskaper flest har ulike annonseringer til de reisende ferdig innspilt. Da er det om å gjøre at det er gode rutiner rundt disse.
Det var det åpenbart ikke på flyet på vei fra Zürich til Dublin, da det plutselig kom en dramatisk beskjed over høyttaleranlegget:
Befant seg over hav
– Mine damer og herrer. Dette er en nødsituasjon. Vær forberedt på en hard landing. (A ditched landing.)
Avisen The Irish Times skriver at mange av passasjerene satt med hodetelefoner på, og reagerte ikke på meldingen.
Andre reagerte med frykt over det de hørte.
Informerte de ansatte
En av de reisende, som angivelig hadde kunnskap om innholdet i de ulike meldingene luftfarten bruker, fortalte medreisende at «en ditched landing» i dette tilfelle betød at flyet måtte nødlande på sjøen siden de befant seg over hav.
Det som forundret de reisende var at de kabinansatte ikke så ut til å reagere. De storme ikke ut til passasjerene for å informere dem om hva de nå skulle foreta seg. Det skjedde absolutt ingen ting.
Spilt av ved en feil
En av de reisende som satt foran i flyet, tok seg derfor inn bak forhenget og konfronterte de ansatte om hva som nettopp var blitt sagt over høyttaleranlegget.
Etter bare et par minutter fikk de reisende den beroligende meldingen at de bare kunne se bort fra beskjeden som var gitt, og at flyet skulle fortsette som normalt til den irske hovedstaden.
Selskapet har i etterkant bekreftet hendelsen og at det var en forhåndsinnspilt melding som av en ukjent grunn ble spilt av, og det ved en feil.
Selskapet sier at det aldri var noen situasjon med det aktuelle flyet.