Advarer reisende etter svært høye skadetall på bagasje

Mange som har vært på reise i påsken har opplevd å få ødelagt eller har mistet bagasjen. Nå strømmer erstatningssakene inn til forsikringsselskapene. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Forsikringsselskapet Gjensidige roper nå et varsku overfor alle som skal ut på reise fremover, etter høye skadetall etter årets påske.

I dagene etter påsken har det strømmet på med skademeldinger, spesielt om kofferter og annen bagasje som enten har blitt skadd eller har blitt borte. Tallene skvatt til værs i løpet kort tid.

På få dager har det kommet inn nær 400 saker, noe som er nær halvparten av alle skademeldinger som selskapet fikk inn totalt etter høytiden.

Frykter verre tall

Nå frykter Gjensidige at det skal bli mye verre, siden reiseaktiviteten nå tar seg enda mer opp frem mot sommeren og i skolens sommerferie:

–  Vi forventer høy reiseaktivitet fremover og det vil innebærer mange skademeldinger. Derfor er det viktig å sjekke at reiseforsikringen er gyldig, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Ryssdal i Gjensidige til flysmart24.

Han ber reisende gjøre tiltak slik at bagasjeskader kan unngås:

Nesten dobbelt opp

– Tenk på hvordan du pakker kofferten, og hvor og hvordan legges verdigjenstander. Tenk gjennom hva du skal ha i håndbagasjen. Være bevisst på hva man legger i hattehyllen, og hva bør du ta ut når det er fullt i hattehyllen. Disse enkle tiltakene kan forebygge mange skader, sier han.

De fleste sakene med hensyn til skadd og bortkommet reisegods er fra utlandet, men også en del innlandsreiser. Den endelige fordelingen er ennå ikke klar.

I tillegg til krav mot forsikringsselskapet kan man også rette krav mot flyselskapet hvis bagasjen blir ødelagt. Her er det dog en del begrensninger:

Krav til flyselskapet

– Det man kan melde til flyselskapet er skade på koffert eller innhold som skjer under transporten. Annet kan ikke meldes til flyselskapet fordi det ofte er kunden selv som er ansvarlig, sier Aani Ryssdal.

For høytiden som helhet fikk selskapet inn over 1 000 skademeldinger etter påskedagene. Det er 90 prosent flere enn i fjor, men da var også reiseaktiviteten atskillig lavere på grunn av pandemien.

Sykdom og ulykker

– Sykdom og ulykker står for omtrent en femtedel av sakene i påsken, og de fleste sakene er fra utlandet, sier Aani Rysstad.

For øvrig har skademeldingene fordelt seg over flere områder, kan han fortelle:

– Det har vært over 100 avbestillinger. Ellers er det skademeldinger som gjelder tannbehandling, forsinket transport, fremskyndet hjemreise, evakuering og egenandeler for leiebil, sier Aani Rysstad.