Det nasjonale flyselskapet i Australia, Qantas, har i mange år jobbet for å starte det som skal bli verdens lengste flyrute. Nå har planene skutt fart igjen etter pandemien.
Selskapet ser nå ut til å ha bestemt seg for hvilken flytype det vil satse på den ultra-lange ruten.
Det har falt ned på det europeiske tilbudet – en Airbus A350-1000, som blir spesiallaget for dette prosjektet.
Om tre år
«Prosjekt Sunrise», som Qantas-sjef Alan Joyce kaller planen sin, går ut på å fly non stop fra Sydney til New York, og etter planen senere også til London.
Første avgang skal være i 2025, går det frem av en melding fra selskapet mandag morgen.
Planen om å kapre posisjonen som operatør av verdens lengste non stop flyrute ble lansert lenge før pandemien lammet internasjonal luftfart.
Flyvningene vil vare bortimot 20 timer. Dagens lengste er mellom Singapore og New York-flyplassen JFK, og varer i nesten 19 timer.
Testet langruten
Qantas har gjort grundige tester, og bl.a. fløyet strekningen med bare få personer om bord for å måle hvordan kroppen reagerte på de lange flyvningene.
Nå som konsekvensene av korona-viruset ser ut til å være under kontroll, har Joyce hentet frem sin idé igjen.
Han fortalte mandag morgen at selskapet har bestilt 12 fly av typen Airbus A350-1000.
Som flysmart24 har fortalt tidligere regner Qantas med at direkteflyvningene vil spare reisende for tre-fire timers flytur når de i stedet kan fly non-stop.
Strekke på bena
Planen går under navnet «Projekt Sunrise» fordi alle rutene vil starte om kvelden eller natten, og gå inn i soloppgangen før flyene lander.
Joyce lover at flyene skal innredes for å kunne gi de reisende i alle klasser maksimal komfort under de lange flyvningene. Den europeiske flyfabrikken skal produsere en versjon med en ekstra drivstofftank for å klare de lange distansene.
Det vil også bli innredet eget avslapningsrom der reisende kan strekke på benene, og ellers gjøre fysiske øvelser for å sikre godt blodomløp.