Gir ikke opp planen om verdens lengste flyrute

Qantas skal bruke en Airbus A350-1000, med spesialinnredning, på sin rute som blir verdens lengste. Foto: Qantas

Drømmen om å kunne fly non stop fra Australia til verdensmetropolene New York og London har bitt seg fast hos det australske flyselskapet Qantas. Nå tar selskapet frem planene igjen, etter at de ble stanset av korona-krisen.

Faktisk tror Qantas-ledelsen at det aldri har vært bede forutsetninger en nå for å få økonomi i en slik rute.

Rett og slett fordi folk, som følge av erfaringene etter pandemien, vil ønske å fly direkte for å minske faren for smitte.

Vil ta skalpen

Som flysmart24 har skrevet tidligere, har det i en tid nå pågått et aldri så lite kappløp om å ha de ultralange flyrutene. Singapore Airlines har sin rute mellom Shangi-flyplassen og JFK-flyplassen i New York på nesten 19 timer.

Qantas har lenge vært ut etter å «ta skalpen» på sin asiatiske rival, og åpne rute mellom Sydney og New York, som skal flys sammenhengende i 20 timer.

Luftfartsavisen Executive Traveller forteller at selskapet nå jobber videre med sin plan, som også omfatter ruter til Paris, London, Cape Town og Rio del Janeiro.

Spesialutgave

Planen går under navnet «Projekt Sunrise» fordi alle rutene vil starte om kvelden eller natten, og gå inn i soloppgangen før flyene lander. Turen til USA vil spare passasjerene for tre-fire timers reisetid.

Qantas har lagt til grunn at det skal bruke en spesialutgave av Airbus A350-1000 modellen til disse rutene. Derfor skal den europeiske flyfabrikken produsere en versjon med en ekstra drivstofftank for å klare de lange flyrutene.