Heftig kappløp om å ha de lengste flyrutene i verden

Mt Roy, Wanaka, New Zealand

Flere flyselskap er nå inne i det man trygt kan kalle et kappløp om å operere de lengste flyrutene i  verden. Nå åpnes det for nok en ultra-lang rute. New Zealands nasjonale selskap setter i gang en non stop rute som kommer til å være i luften i inntil 18 timer sammenhengende.

Det er bare få dager siden det rivaliserende australske flyselskapet, Qantas, gjennomførte en vellykket test av sin planlagte rute mellom New York og Sydney.

Testflyvningen varte i 19 timer og 16 minutter, og vil bli verdens lengste flyrute hvis den settes i drift. Det er ennå usikkert når denne ruten kan komme i gang ordinært. Selskapet snakker om at det skal kunne skje i 2022. Ordinær rute vil ta lenger tid enn testflyvningen. Det var kun var 49 passasjerer om bord.

Ikke før hadde Qantas landet på sin rekordrute, før «lillebror» i øst – Air New Zealand – bekreftet at selskapet nå har tatt avgjørelsen om å sette i gang en ultra-lang flyrute.

Den skal gå fra landets største by, Auckland på Nordøya, til New York. Den kommer til å vare nærmere 18 timer. I USA kommer selskapet til å benytte Newark-flyplassen. Årsaken er at den også er hovedbasen for dets  amerikanske samarbeidspartner, United Airlines.

Her er planene mer håndfaste enn hos Qantas: Billettsalget kommer til å åpne om få dager, og ruten skal starte i oktober neste år.

Selskapet, som er alliansepartner med SAS, skal benytte en av sine Boeing 787-9 Dreamliner-fly på ruten. Den er i utgangspunktet regnet å gå tre ganger i uken. Flyet får 275 seter, i tre klasser.

Den raskeste veien, flyvningen fra Auckland til New York vil vare i 15 timer og 40 minutter. Hjemover igjen blir turen noe lengre, den vil ta 17 timer og 40 minutter.

– Vi er sterkeste når vi kan tilby non stop flyvinger. Dette vil setter oss i en god posisjon i kampen om passasjerene over Stillehavet, sier selskapets toppsjef, Christopher Luxon, til selskapets egen pressetjeneste i forbindelse med offentliggjøring av den nye ruten.

Når ruten er i gang vil den bli den femte lengste flyruten i  verden. Den aller lengste i dag er det Singapore Airlines som driver. Den går fra Changi-flyplassen til New York og varer rundt 19 timer.

Luxon har lengste snakket begeistret om å komme i gang med en non stop rute til New York.

Da selskapet for en tid tilbake besluttet å kjøpe inn åtte nye Dreamlinere fra Boeing, rykket muligheten for en slik rute mye nærere. Nå er beslutningen tatt. Det betyr at selskapet rykker opp i den eksklusive gruppen av flyselskaper som operer de aller lengste flyrutene i verden.

Nå er ikke dette kun et prestisje-prosjekt. De lange flyrutene har etter hvert vist seg å være svært populær blant de reisende.

De sparer mange timers reise på disse non stop-rutene. I i stedet for flyvinger hvor selskapet må foreta tidkrevende mellomlandinger for å fylle drivstoff, går disse uten stopp.

Derfor har selskapene også kunnet prise billettene til et nivå som gjør at de sitter igjen med hyggelige, sorte tall på bunnlinjen for disse operasjonene.

For europeere er det en ikke så hyggelig nyhet som følge av den nye satsingen: Selskapets rute mellom London og Auckland vil bli lagt ned fra oktober neste år. Ruten, som mellomlander i Los Angeles begge veier, har vårt et aktuelt alternativ også for nordmenn som har reist til New Zealand via London. Den vil fra neste høst stanse i California, og ikke fortsette til London.

– Trafikken fra Nord-Amerika vokser raskere enn fra London, sier Luxon.

Lik flysmart24.no på Facebook