Norge er ikke lenger det viktigste markedet for Norwegian

USA har for første gang blitt et viktigere marked for Norwegian enn Norge. Ikke minst takket være den kraftige satsingen fra England. Foto: Norwegian

For første gang er ikke Norge det viktigste markedet for Norwegian. Den internasjonale veksten har gjort at hjemlandet Norge er degradert til andreplass hva angår omsetning.

Dette kommer frem i tredje kvartals-rapporten som Norwegian la frem torsdag. Den viser at selskapet nå har størst omsetning i USA, og passerer dermed Norge som selskapets viktigste land.

Veksten i USA svært sterk og fem ganger sterkere enn i Norge. USA og Italia er nå de raskest voksende markedene for selskapet, heter det i  rapporten.

Mens selskapet i tredje kvartal omsatte for 2,7 milliarder norske kroner i USA, var omsetningen i Norge på 2,5 milliarder kroner. USA-økningen var på 21 prosent, mens den i Norge var på pluss 4 prosent.

Spania er tredje viktigste land med en omsetning på 2,1 milliard, mens England kommer deretter med 1,5 milliard. Norwegian taper omsetning i tre land: England, Sverige og Finland.

Norwegians økonomiske situasjon er blitt klart forbedret i siste kvartal:

Selskapet la frem et resultat før skatt på 2,2 milliarder kroner. Det viset igjen nedgang i antall passasjerer, noe som tilskrives selskapets nye strategi som er å gå fra vekst til lønnsomhet.

– Kvartalet preges av forbedret lønnsomhet, høyere enhetsinntekter, reduserte enhetskostnader og avtatt vekst. Det er i tråd med selskapets strategi. Resultatet før skatt var en forbedring på hele 38 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor, skriver selskapet i sin egen analyse av resultatet.

Omsetningsveksten i kvartalet er opp åtte prosent til 14,4 milliarder kroner, hovedsakelig drevet av vekst på de interkontinentale rutene. Totalt 10,5 millioner passasjerer fløy med selskapet i tredje kvartal, en reduksjon på tre prosent på grunn av lavere kapasitet. Ni av ti seter var fylt av betalende passasjerer, viser rapporten.

– Kvartalstallene viser at vi leverer på strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet. Vi leverer et rekordresultat med rekordhøye inntekter og reduserte enhetskostnader, til tross for at vi har blitt rammet av driftsproblemer utenfor vår kontroll, sier fungerende konsernsjef og finansdirektør i Norwegian, Geir Karlsen, i en pressemelding.

Økonomisk hardt pressede Norwegians prioritet har den senere tid vært å gå fra vekst til lønnsomhet. Dette gjennom en rekke tiltak som blant annet inkluderer optimalisering av rutenettverket og et omfattende kostnadsreduksjonsprogram.

Derfor har vi sett en rekke rutekutt de senere månedene. Både det europeiske og interkontinentale rutenettet har måttet tåle kutt. Siste melding i så måte var å legge ned all trafikk på Sandefjord Lufthavn Torp fra vinterprogrammets slutt i mars kommende år.

Ruter som enten har gått med underskudd eller med lav fortjeneste, har blitt kuttet. Bl.a, har dette også ført til at Norwegian denne vinteren ikke har noen langdistanseruter fra Danmark, og har også kuttet på dette tilbudet fra Stockholm.

Lik flysmart24.no på Facebook