Gardermoen-test: Tre av fire fly i rute på «superdagen»

Over 96 000 reisende på Oslo Lufthavn i går. Resultatet et oppløftende: Åtte av ti fly var i rute, viser fasiten. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Oslo Lufthavn fikk kjørt seg i skikkelig går. Mer enn 96 000 reisende passerte gjennom flyplassen på Gardermoen. Det er det høyeste antall reisende siden før pandemiutbruddet i mars 2020.

Fasiten etter gårdagen er oppløftende for de som frykter at kaos og de endeløse flyplasskøene på mange flyplasser i Europa nå skal oppstå også på Oslo Lufthavn når sommertrafikken tar av.

Lørdag morgen kan flyplassen presentere dette resultatet: Tre av fire fly kom og gikk i rute gjennom hele dagen. Det vil i luftfartens målestokk si at de ikke var forsinket med mer enn 15 minutter.

750 avganger og landinger

– Vi er kjempefornøyd med dagen i går, som ble en test på hvordan flyplassen er rustet for sommertrafikken. Vi har planlagt mot sommeren helt fra mars/april sammen med de andre aktørene på flyplassen. Det var derfor veldig tilfredsstillende å se at alt fløt så godt som vi hadde lagt opp til. Dette lover godt for sommeren, sier kommunikasjonssjef ved Oslo Lufthavn, Harald Nygaard Kvam, til flysmart24.

Gårsdagens test – med 750 landinger og avganger – viste at flyplassen er godt rustet til å håndtere rekordstore passasjermengder og stort reisetrykk fremover.

– Vi skal ikke hvile på laurbærene. Her blir det full innsats også frem mot sommeren slik at folk får en så god reiseopplevelse som mulig, sier Nygaard Kvam.

Spisset innsats

Flyplassen klarte å håndtere den store trafikkmengden uten at det oppsto lange køer på innsjekk og i sikkerhetskontrollen, og at reisende mistet sine avganger.

– Noen forsinkelser er vanskelig for oss å hindre. Det gjelder de flyene som kommer inn til Gardermoen forsinket fra ofte store knutepunkter i Europa. Da kan det ofte hende at det ikke er mulig å ta inn denne forsinkelsen under oppholdet på Oslo Lufthavn og flyet vil derfor også gå forsinket fra Gardermoen, sier han.

Nygaard Kvam forteller at flyplassen ikke bare hadde planlagt lenge, men også spisset innsatsen i forhold til flyselskapene og selskapene som står for innsjekking, sikkerhetskontroll og lasting og lossing av flyene.

– I tillegg hadde Avinor ekstra mannskap ute på gulvet for å rettlede og hjelpe reisende, sier Nygaard Kvam. Den samlede punktligheten gjennom hele dagen endte på 74.2 prosent.

Automatiserte tjenester

Deler av det tidligere bagasjeanlegget i det opprinnelige terminalområdet på Oslo Lufthavn er tatt ned for å bli skiftet ut. Det gjør at antall innsjekkingsskranker er noe mindre enn før.

Derfor har det vært viktig at flest mulig av de reisende å bruke de automatiserte tjenestene som å sjekke inn selv og sende bagasjen selv. Mange reisende har god trening i å håndtere disse tjenestene.

– Slik har vi også kuttet køene til de manuelle innsjekkingsskrankene, sier Nygaard Kvam.

Permittert – ikke oppsagt

Oslo Lufthavn mener at årsaken til at flyplassen står bedre rustet mot trafikkvekst enn mange andre flyplasser i Europa, er de norske permitteringsreglene.

Mens mange flyplassansatte på andre lufthavner i Europa ble oppsagt under pandemien, kunne de norske selskapene som forestår sikkerhetskontroll, innsjekk og flyhåndtering ute på flyplassen permittere sine.

De kunne da raskt hentes inn igjen når trafikken vokste og det ble behov for flere ansatte til å ta unna for økningen.