De som blir rammet av kø-problemene på mange av Europas flyplasser og mister flyene sine, kan bare glemme å kreve erstatning for tapte billettpenger. Verken flyplasser eller forsikringsselskap vil bla opp.
Flyplassene vil avvise ethvert krav. En gjennomgang flysmart24 har gjort hos flyklagenemnda i slike saker, viser at den nådeløst og uten unntak støtter flyplassene og avslår alle krav fra de reisende.
Hos forsikringsselskapene er meldingen like tydelig – de dekker hverken forsinkelser, nye billetter eller overnatting som følge av køer på flyplassene.
Nei, nei og atter nei
Det er en fare for at køproblemene kan fortsette inn i sommerferien på flere flyplasser enn Amsterdam og London Heathrow, som har vært mest i fokus så langt.
Med små utsikter til å få dekket tap hvis man mister fly, fremstår rådet om å komme tidlig til flyplassen som det eneste og den beste forsikringen for de flyreisende.
Hos Europeiske sier kommunikasjonsdirektør Andreas Handeland at det ikke er noe å hente på forsikringen for de som måtte miste fly på grunn av køer:
– En reiseforsikring dekker forsinkelser som skyldes trafikale problemer kundene får på vei til flyplassen. Men den dekker ikke forsinkelser som følge av køer og kaos på selve flyplassen. Derfor er det veldig viktig at de reisende nå legger inn god tid og forholder seg til oppmøtetidene som fly- eller reiseselskapet anbefaler, sier Handeland til flysmart24.
Ringer selskapet
Handeland sier at Europeiske så langt ikke har mottatt krav om å få dekket flybilletter som har gått tapt på grunn av køer de siste dagene, men at det derimot er det en del som har ringt for å forhøre seg før avreise.
For de som henvender seg til selskapene for å få nye billetter fordi de ikke rakk flyet på grunn av kø, er det også lite å hente.
De som tar et slikt krav videre til Transportklagenemnda for flyreiser, ofte omtalt som flyklagenemnda, vil heller ikke få hjelp der.
Avslag på avslag
En gjennomgang flysmart24 har gjort viser at det de senere årene har vært fremsatt krav mot Avinor fordi køer i sikkerhetskontrollen eller køer i innsjekkingen har gjort at de ikke rakk flyet.
De har fått det samme utfall: Avslag.
Som da et reisefølge mistet flyet fra Oslo til Stavanger på grunn av køer i sikkerhetskontrollen på Gardermoen. Avgangen var stengt da de reisende kom frem, og de mente for lang tid i sikkerhetskontrollen var foklaringen.
«Kan ikke se….»
Flyklagenemnda avslo kravet, og skriver at den ikke kan se at det på den aktuelle dagen skulle være noen hendelser som skulle tilsi at Avinor skulle kunne stilles ansvarlig for at de reisende ikke rakket flyet.
Det samme utfallet i en annen sak, der en reisende fra Oslo til Malaga mistet Norwegian-flyet på grunn av kø i innsjekk og sikkerhetskontrollen. Også der sa flyselskap og flyklagenemnd nei:
– Det er passasjerens eget ansvar å møte opp til innsjekking og ombordstigning i god tid før flyets avgang. Nemnda kan ikke se at Norwegian er ansvarlig for forsinkelsene som oppsto for klager i forbindelse med innsjekking av bagasje eller sikkerhetskontrollen, konkluderer nemnda.