SAS har fått seg en skikkelig smell i dag. Den svenske regjeringen har sagt nei til å spytte inn mer frisk kapital i selskapet. Det gjør overlevelseskampen tøffere, og legger knallhardt press på pilotene om å være med på spareplanen i selskapet.
Nå advarer den svenske flyanalytikeren Jan Ohlsson mot en norsk innsats for å skaffe pengene SAS trenger for å overleve, og mener selskapet er på randen av ruin.
Krisestemningen er skapt etter at den svenske næringsministeren Karl-Petter Thorwaldsson tirsdag morgen kom med den klare beskjeden til SAS:
Den svenske staten vil ikke lenger være en langsiktig eier i SAS, og vil ikke putte mer kapital inn i det gjeldstyngede og økonomisk pressede selskapet.
En av grunnleggerne
SAS har lagt frem en kriseplan, SAS Forward, som selskapet mener skal kunne sikre videre liv. Analytikerne så bl.a. for seg at Sverige og Danmark ville bidra med mer penger for å redde selskapet, nok en gang.
Nå er den muligheten lagt død.
Det er en historisk beslutning svenskene presenterte i dag. Den svenske stat var en av grunnleggerne av SAS da de tre skandinaviske landene besluttet å danne et felles flyselskap i 1946.
Nå er strek satt, og SAS kan nå bare se bort fra at den svenske stat skal bidra til å hente inn de 9,5 milliarder kronene SAS-ledelsen har sagt at den trenger for å kunne sikre videre drift.
Har alltid reddet SAS
Ved tidligere kriser har både den svenske og danske stat alltid lagt på bordet friske penger som har reddet selskapet.
Nå er den tiden slutt for svenskens del, skal vi tro næringsministeren.
Den svenske regjeringen skal imidlertid bidra litt, i og med at den har sagt at den blir med på å konvertere gjeld til aksjer. Det betyr imidlertid en utvanning av svenskenes 20 prosents eierandel i dag.
«Siste krone på veien»
Den svenske flyanalytikeren Jan Ohlsson sier til flysmart24 tirsdag morgen at han er enig i den svenske statens nei til mer penger til SAS:
– Kommersielt sett er SAS i dag på randen av ruin og trenger ikke «noen siste krone på veien». De må først vise at de er i stand til å ta enhetlige og greie avgjørelser selv for å overleve, sier han.
Ohlsson advarer også den norske regjeringen om å gå inn som eier igjen og ettergi et lån på 1,5 milliarder kroner som SAS fikk i forbindelse med korona-krisen. Det skal kunne skje i bytte mot aksjer i selskapet, slik den norske regjeringen har åpnet for.
«SAS er i dag på randen av ruin»
Jan Ohlsson. Foto: Privat
– Norges småsparere og flyreisende har investert stort i Norwegian, Flyr og Norse, som har mange norske og svenske arbeidsplasser. Staten opptrer som en forvirret Ole Brumm og deler ut honning gratis til SAS. Luftfart er en kommersiell virksomhet som ikke passer godt med statlige eiere. De eneste statlige flyselskapene i verden som gjør det bra er de som er overlatt til sine egne kommersielle beslutninger uten politisk innblanding, sier Ohlsson.
Hans danske kollega, analysesjef Jacob Pedersen i danske Sydbank, tror at svenskes nei kan sette ny fart i diskusjonen om spareplanen som kan redde selskapet:
Skritt på vei mot graven?
– SAS Forward inneholder de rette initiativene, men akkurat nå ser det ut til å være ekstremt vanskelig å gjennomføre. Vi forventer imidlertid bedre fremgang ettersom seriøsiteten til de involverte øker. Alternativet er et rettslig alternativ prosess for rekapitaliseringen dersom SAS skal fortsette å eksistere, skriver han i sin analyse tirsdag.
Han advarer imidlertid mot at alt kan gå galt for SAS nå:
– Nye avtaler med ansatte og kreditorer kombinert med en ny eierstruktur kan imidlertid skape et sunnere SAS hvis selskapet ikke kan tiltrekke seg kapital. Når Sverige, og kanskje også Danmark, ikke vil skyte mer penger i selskapet risikerer at dette er et steg på veien til graven, skriver han.
Hardere press
SAS sier i en kommentar at det takker den svenske stat for å ha bidratt med støtte over mange år.
Svenskenes nei betyr et tøffere press på pilotene i selskapet.
SAS har lagt frem sin spareplan, SAS Forward, som går ut på en årlig besparelse på 7,5 milliarder kroner. Dette betinger imidlertid at de ansatte tar sin del av innsparingene.
Så langt har de andre gruppene i selskapet sagt ja til å forhandle, mens pilotene har sagt tvert nei. Nå blir presset på pilotene hardere.