Streikefaste Syden-gjester sender trøstemeldinger hjem

Både Apollo og Ving får nå trøste-meldinger fra strandede norske Syden-reisende. Her fra Mallorca. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Den største SAS-kunden av charterselskapene, Apollo Reiser, leter nå fortvilet etter erstatningsfly for å få hjem sine gjester fra ulike steder i Hellas. Nå sender disse trøste-meldinger hjem til arrangørene Apollo og Ving.

Etter at SAS-pilotene stanset muligheten for å hente hjem strandede turister etter helgen, har problemene tårnet seg opp for den norske pakkereise-arrangøren.

– Det var en ufattelig tung beskjed å få. For oss er jo situasjonen fortsatt like vanskelig. Det har ikke blitt noe enklere å finne erstatningsfly, sier informasjonssjef Beatriz Rivera i Apollo til flysmart24 mandag.

SAS-ledelsen inviterte mandag kveld de streikende pilotene til nye samtaler tirsdag. Det kan bringe ny bevegelse i den fastlåste konflikten.

Kan ta dager

Imens hare Apollo nå 1 200 gjester som skal hjem fra gresk ferie, men at selskapet nå frykter at mange nå risikerer å bli streikefaste i mange dager.

Rivera opplyser at Apollo fikk hjem alle fredagens og søndagens gjester med bistand fra SAS.

– På lørdag fikk vi dessverre kun evakueringsfly for 14 av 20 hjemreiser. I dag har vi ytterligere to berørte hjemreiser. Disse totalt åtte hjemreisene har vi foreløpig ikke klart å finne erstatningsfly for ennå, sier Rivera.

Vanskelig med erstatning

Hun sier at Apollo jobber på spreng for å finne en løsning for de streikefaste, men det er lite hun kan love akkurat nå:

– Vi leter iherdig etter erstatningsfly for alle åtte hjemreiser og gir oss ikke med det. Parallelt leter man etter alternative hjemreisemåter, men hele transportindustrien er presset, sier hun.

De som ikke får reist hjem som planlagt, vil få opphold og forpleining ordnet av Apollo mens de venter på at transporten hjem skal bli ordnet for dem.

Får trøste-hilsener fra streikefaste

For kundene ser det ut til at det er stor forståelse for de problemene spesielt Apollo og Ving sliter med som følge av SAS-streiken.

Flere gjester legger nå ut rene trøste-melinger til reisearrangørenes stab hjemme i Norge. Noen tilfeldig valgte hilsener ser slik ut:

«Full forståelse for at dette er en svært vanskelig situasjon for dere som reiseselskap,» skriver en til Apollo, mens en annen sender denne hilsenen:

«Vi vil takke Apollo for deres håndtering av streiken for oss. Vi ble et døgn ekstra på Rhodos og fikk veldig god service. Ingenting å klage på.»

«Det var vondt å vente, men takket være deres utrolig innsats koser vi oss på Karpathos. Takk for god oppfølging hele veien.»

«Alt fikset»

Også hos Ving gir kundene uttrykk for at det ikke er reiseselskapet som er ansvarlig for den situasjonen de havnet i.

«Må bare skryte fult ut, hemningsløst av Ving som reiseselskap for oss altså!!\ Vi er strandet på Mallorca som resultat av denne streiken og informasjonsflyten har gått så smooth! Alt er fikset på skinner!» skriver en gjest.

«Vi var strandet på Mallorca når streiken startet, og Ving kom med tidlig info om situasjonen og lovte å holde oss oppdaterte og fulgte opp med sms innenfor lovte klokkeslett. Veldig takknemlig for at dere var vårt reiseselskap,» skriver en annen. 

I en kommentar til flysmart24 søndag sa Apollos Beatriz Rivera at staben er rørt over den forståelsen de møter fra kunder som har rett til å være sint for de problemene som fins i pakkereisemarkedet med SAS for tiden.