SAS-kunder kan ha krav på opptil 6 000 kr i erstatning

Mange SAS-kunder som har blitt rammet av streiken, har krav på tusenvis av kroner i erstatning fra flyselskapet. Imens står flyene parkert, som her på Oslo Lufthavn. Foto: Knut-Erik Mikalsen

SAS bør sikre god plass i innboksen til kundeservice etter som streiken nå rammer stadig flere reisende. Mange vil ha krav på økonomisk erstatning fra selskapet, også noen av de som har blitt hjulpet med nye billetter.

Det er EU-lovgivningen som sørger for at mange rammede nå kan hente opptil 6 000 kroner i erstatning for innstilt eller sterkt forsinket enkeltreise. I tillegg vil de ha krav på å få hele billettutgiften refundert.

– Det at det er streik i et selskap fritar ikke selskapet for ansvar fra å betale ut erstatning, sier en av landets mest erfarne reisejurister, Rolf Forsdahl, til flysmart24.

Plutselig uvær

Bestemmelsene SAS og deres passasjerer nå må forholde seg til, er avgjort av EU-domstolen.

For at et selskap skal bli fritatt fra ansvar, må kanselleringen eller forsinkelsen skyldes forhold som er utenfor selskapets kontroll, og som det ikke er rimelig å kunne mene har vært mulig for flyselskapet å forhindre.

Det kan for eksempel være plutselig uvær eller problemer som følge av forstyrelser i flyveledertjenestene.

Streik i eget selskap er derimot ikke et forhold som fritar selskapet for ansvar.

Allerede avgjort

Derfor må SAS nå belage seg på å få tusenvis av krav om erstatning fra passasjerer som har blitt rammet av pilotstreiken.

– EU-domstolen har avgitt en uttalelse som sier at streik hos et flyselskap normalt ikke er «plutselige og uunngåelige omstendigheter» som fritar flyselskapet fra å betale standardkompensasjonen. EU-domstolens konklusjon viser altså at man har landet på at streiker i forbindelse med tarifforhandlinger er en del av flyselskapenes kommersielle liv og således hverken «plutselig» eller «uunngåelig», sier Forsdahl.

«Nektet ombordstigning»

Derimot kan streik hos en tredjepart, for eksempel flysikkerhetstjenesten, kan frita for kompensasjonsplikt.

Dersom SAS-reisende får en flyving kansellert, vil det for den reisende bli betraktet som å bli «nektet ombordstigning.» Her gjelder det klare frister:

For at selskapet skal fritas for erstatningskrav i slike saker, må selskapet ha sendt ut en melding om kansellering minst 14 dager i før planlagt avgangstid.

Klare frister

Det er ikke aktuelt for SAS-situasjonen nå, hvor avganger blir innstilt på løpende bånd og ofte bare timer i forveien.

Da inntrer den situasjonen at passasjeren ikke bare skal ha alle billettpengene tilbake, men også utbetalt en standarderstatning. Størrelsen på denne erstatningen varierer etter reisens lengde.

Hele SAS-apparatet jobber for å finne nye reiseveier for mange av de rammede. Det skjer ved å omrute disse til andre flyselskaper slik at de kommer frem til det bestemmelsesstedet som SAS skulle ha fløyet dem til.

En del reisende klarer SAS å finne alternativ reiserute for, men også her gjelder frister for SAS:

Opptil 6 000 kroner

Hvis de som blir omrutet etter at fristen for å kansellere har løpt ut, kan de også ha krav på erstatning. Det gjelder i de tilfeller der de ankommer senere enn 2 timer til reisemålet i forhold til opprinnelig reise.

Regelverket her er komplisert, men generelt sett er det reisens lengde som avgjør hvor stor erstatningen skal være. I EU-reglene er erstatningen fra 250 til 600 euro per person.

For flyvinger på inntil 1 500 km er beløpet 250 euro for en forsinket ankomst på 2 timer. For forsinkelser på 3 timer på reiser mellom 1 500 og 3 000 km er på 400 euro og på avstander over dette er beløpet 600 euro. Det tilsvarer rundt 6 000 norske kroner.