Problemene på noen av de store flyplassene i Europa denne sommeren merkes også på norske flyplasser. Haugevis av forsinkede kofferter og bager befinner seg nå på flyplassene, og venter på å bli hentet.
Bildet over er hentet fra Bergen Lufthavn Flesland denne uken. Da flysmart24 var innom bagasjehallen gikk flykunder rundt og lette etter sin bagasje blant store stabler av ettersendt reisegods som hadde hopet seg opp.
Det er flyplass-problemene andre steder i Europa som fører til de uvanlig store mengdene etterlatt reisegods som tilhører nordmenn som nå vender hjem fra ferieturen. Mengden har blitt en utfordring på landets lufthavner.
Skjer oftere i år
I Avinor bekrefter man at det er en spesiell situasjon denne sommeren, uten at man kan tallfeste hvor stor økningen av forsinket bagasje faktisk er denne sommeren:
– Sent innkommende bagasje fra andre lufthavner i Europa forekommer oftere denne sommeren. Dette skyldes situasjonen ved andre flyplasser ute i Europa, der bagasjen kommer med et senere fly enn passasjerene, sier senior kommunikasjonsrådgiver Anna Langhammer i Avinor til flysmart24.
Det gir merarbeid for de handlingsselskapene som håndterer flyselskapenes bagasje. Som regel er bagasjen så forsinket at det ikke har noen hensikt for eieren å vente på flyplassen for å få med seg kofferten hjem.
Ettersendes eller hentes
Bagasje som ikke hentes, blir registrert og ettersendes til endedestinasjon og passasjer. Alternativt får den reisendebeskjed om at man kan hente den på flyplassen.
– Det er ground handling-selskapene, som leies inn av flyselskapene for å håndtere bagasjen, som arbeider med å registrere bagasje og få den hjemsendt til passasjerene. I Avinor bidrar vi med logistikk og lagringsplass for ettersendt bagasje. Sammen med samarbeidspartnerne våre bidrar Avinor i hele logistikk-kjeden for ettersendelse av bagasje, sier Langhammer.
Kraftig økning
Det er slett ikke bare på vei hjem at bagasjeproblemene oppstår. Forsikringsselskapene merker godt at nordmenn er på reisefot igjen etter to år med reisestopp på grunn av pandemien.
I Europeiske, som er markedslederen på reiseforsikring, er tallenes tale helt entydig hva angår erstatning på grunn av bortkommen feriebagasje:
– Vi hadde en 110 prosents økning fra mai til juni, og om lag 50 prosent flere saker om dette enn i samme periode i 2019. Det var forrige normalår, sier kommunikasjonsdirektør Andreas Handeland i Europeiske til flysmart24.
Noen land peker seg ut
De som ikke får bagasjen med det flyet de kommer mer, har hos Europeiske rett til øyeblikkelig hjelp:
– Forsikringen slår inn inn med en gang bagasjen uteblir. Vi dekker da 5 000 kroner per person ,eller maks 25.000 per familie. Dette til innkjøp av toalettsaker og klær, samt til leie av eksempelvis golfutstyr eller annet, sier Handeland.
Hos forsikringsselskapet Fremtind merker man den samme tendensen:
– Antall bagasjesaker har eksplodert og trenden ser dessverre ut til å fortsette nå i juli. Det er disse sakene som gjør at det er kø på telefonen til oss, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.
Selskapet opplyser at det registrerer mange saker i Kroatia, Italia og Tyrkia.