Nå jakter feriefavorittene på de rike turistene

Mallorca vil ha flere godt betalende turister. Nå er det amerikanerne som er ønsket til ferieøya. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Greske og spanske feriemål legger ikke lenger skjul på at de nå retter sine øyne stadig mer mot de markedene som kan skaffe dem ferieturister som bruker penger når de er på ferie. Masse penger.

Tiden da det var om å gjøre å pumpe så mange turister inn på reisemålene som mulig, er over. Det er luksusturistene, de såkalte «hign end»-turistene som er mest ettertraktet.

Derfor jubles det over at stadig flere amerikanere kommer til de greske øyer og den spanske øyverdenen. Nye flyruter og mange cruiseskip bringer med seg besøkende som ikke snur på euroen, og som strør om seg med tips.

Samme mål

Greske og spanske turistmyndigheter er klare på at de satser en fremtid på å tiltrekke seg flere turister fra det de omtaler som «høyere forbruksmarkeder.»

Det betyr pengesterke amerikanske gjester.

Amerikanere er selv ikke alltid klar over at de er den nye og viktige satsingsgruppen. Da flysmart24 besøkte Mallorca for noen uker siden, snakket vi bl.a. med en gruppe turister fra Chicago som ble overrasket da de fikk høre om den nye populariteten.

– Dette virker som en flott øy. Her er mye å bruke penger på, så er vi populære av den grunn så gjerne for oss, sa de.

Strømmer til

– Å tiltrekke oss feriegjester som er villige til å bruke mer er en hovedprioritet, sa den greske turistministeren Vassilis Kikilias på en konferanse like før sommeren.

Denne uttalelsen er som et ekko av det som også er målsettingen på for eksempel Mallorca. Øya har slitt med masseturisme og party-stempel. Det har vakt massive protester i befolkningen, og bekymringer i det politiske liv på øya.

Nå forsøker man å vri besøket mot gjester som ikke bare kommer fordi de får masse sol og billig alkohol.

Derfor er det stor glede over at amerikanerne i ferd med å strømme inn i stadig større antall, både med nye direkteruter med fly og på cruiseskip. Nå drives det også aktiv jobbing i USA for å gjøre øya mer kjent.

Det er ikke rart: Amerikanerne bor godt og lever godt, de har et forbruk på 1 200 euro i døgnet. Andre gjester har et forbruk på 1 000 euro – for hele oppholdet.

Luksushoteller

Som flysmart24 har skrevet tidligere, har etterspørselen etter de såkalte «high end»-tilbudene bare blitt større med årene. Dette både i Spania og Hellas.

Det innebærer hoteller og ferieboliger med høy standard og høy pris, og som tenderer opp mot det som kan kalles luksusboliger.

Denne turistgruppen er meget innbringende. En undersøkelse fra analyseselskapet GBR Consulting viser dette tydelig.

Det nøler ikke med å konkludere med at det er «high end»-turismen – den eksklusive turismen – som kommer til å vokse raskest. Tallene bak en slik påstand er slik:

En luksusturist har et forbruk som er fire ganger høyere enn gjennomsnittet når man sammenligner med de turister som besøker Hellas i det vanlige fritidsmarkedet.

Et nytt Nice?

Den nye turistprofilen vekker ikke bare begeistring på Mallorca. På lokalt hold er det en viss frykt for at den nye satsingen skal gjøre Mallorca til et nytt Nice, der mer pengesterke turister dominerer.

Dette er en oppfatning som Lucía Escribano, direktør i Fundació Mallorca Turisme, vil avlive overfor flysmart24:

– Nice har sin sjarm og Mallorca har sine egne unike tilbud og produkter. Mallorca er et reisemål som er åpent for alle typer besøkende som ønsker å nyte en øy som tilbyr flere muligheter tilpasset ulike kundeprofiler og typer reiser. Det enten det er med familie, venner, par eller i forretninger, sier hun.

Palma og Bergen

I likhet med Bergen har hovedstaden på Mallorca, Palma, kapret en av de nye Europa-rutene til den amerikanske flygiganten United Airlines. Første anløp på Mallorca var sist fredag. Ordføreren i Palma, flyplassjefen og andre høytstående personer sto ved flytrappa for å hilste på og dele ut gaver til alle de ankommende.

Det har overrasket selskapet, som er i samme flyallianse som SAS, at etterspørselen på Mallorca-ruten har vært høy fra første flyvning av. Øya regner med å få 1 500 kjøpesterke amerikanere dit hver uke fremover.

Derfor ser selskapet på om tilbudet skal utvides fra flere amerikanske byer enn New York, som Palma-ruten går fra. Det er snakk om Los Angeles og Miami.