Kjøpte feil billigbillett – ble nektet å bli med flyet

Den Norwegian-reisende kjøpte ved en feil ungdomsbillett. Da ble hun nektet å gå om bord. Det får selskapet kritikk for. Foto: Norwegian

Det gjelder klare regler for å kunne reise på flyselskapenes billig-billetter. Dersom noen møter opp til avgang og har kjøpt ungdomsbilletter hos Norwegian uten å ha rett til det, kan konsekvensen bli at man blir nektet å fly. Det er i så fall en reaksjon som er i hardeste laget.

Det mener flyklagenemnda, som har hatt en slik sak til behandling nå.

Saken gjaldt en reise med Norwegian, fra Trondheim til Tromsø, via Oslo.

Stanset i Oslo

Vedkommende passasjer reiste problemfritt første etappe fra Trondheim til Gardermoen.

Hun ble imidlertid stanset da billettene ble kontrollert under mellomlandingen i Oslo da hun skulle gå på Tromsø-flyet. Hun kunne da ikke dokumentere at hun var under 26 år, slik kravet er hos Norwegian for å ha rett til å reise på ungdomsbillett.

Dermed ble hun nektet ombordstigning. Hun måtte kjøpe nye billetter hos SAS for å komme seg nordover denne dagen.

Blankt nei

Den reisende hevdet på sin side at han måtte ha kjøpt ungdomsbillett ved en feiltakelse. Hun mente at dette må ha oppstått som følge av en feil på Norwegians bestillingssider.

Derfor krevde hun at Norwegian skulle betale den nye billetten hun måtte kjøpe hos SAS. Dette sa Norwegian blankt nei til.

Flyselskapet viste til at kunden hadde brukt «Under 26»-koden ved bestilling. Den gjelder kun reisende mellom 12 og til og med 25 år.

Medhold

– At reisen har blitt bestilt med denne rabattkoden fremgår tydelig av oppsummeringen av billetten, som man må lese gjennom før man får gjennomføre bestillingen, argumenterte Norwegian med og avslo kundens krav.

Den reisende klaget så saken inn for Transportklagenemnda for flyreiser, som ga henne medhold.

Nemnda har gått gjennom saksfremstillingen punkt for punkt.

«Lite rimelig»

Den konkluderer med at den ikke kan se at vedkommende bevisst har villet jukse seg til billigere billetter enn det hun hadde krav på.

Den mener kunden har sannsynliggjort at feilen lå på Norwegians side, og at Norwegians håndtering «virker lite rimelig.»

Den mener at Norwegian bør refundere SAS-billetten.

Nemnda skriver også at en naturlig løsning på saken burde ha vært at kunden fikk betale mellomlegget mellom ungdomsbilletten og en vanlig low fare-billett, og så kunne fly videre med selskapet.