Nordmenn er igjen på farten, og kan nyte ferielivet i utlandet i dype drag for første gang siden pandemien. Men, det betyr ikke at vi ikke også finner ting å hisse oss opp over når vi omsider har kommet oss utaskjærs.
Noen av disse er det andre nordmenn som forårsaker.
En fersk undersøkelse som Norstat har gjort for Frende Forsikring har en annen klar bestenotering: Størst irritasjon vekker det å oppleve skitne hotellrom.
– Jeg forstår godt at den suverene «vinneren» er skitne hotellrom. Når vi er på ferie har vi lyst å slappe av. Vi vil ha et rent og pent sted å være, sier Heidi Tofterå Slettemoen. Hun er kommunikasjonssjef i Frende Forsikring.
Samme som før
At dårlig rengjorte hotellrom er en kilde til irritasjon for mange nordmenn var også fasiten i en tilsvarende undersøkelse som reisebyrået Ticket Feriereiser utførte før pandemien (se lenger ned i artikkelen.)
Også da kom skitne hotellrom opp på en suveren førsteplass. Det danket ut et forhold som man skulle tro irriterte enda mer på en hotellferie, nemlig dårlig mat.
Den nye undersøkelsen fra Frende viser at det er en god del gjengangere på slike lister. På andre- og tredjeplass kommer funn av veggdyr og kakerlakker, og forsinkelser på reisen.
Andre nordmenn
På femteplass kommer så en skikkelig konfliktskaper, og som andre nordmenn gjerne forårsaker: Reisende, som regel barn, som sparker i setet på flyene.
Dette har ført til mangt et opphisset opptrinn på reiser. Det er derfor en situasjon som mange kabinansatte etter hvert har fått god erfaring i å håndtere.
Andre nordmenns oppførsel kan også få landsmenn til å tenne.
Kler seg respektløst
Da gjelder det som regel overdreven alkoholbruk, manglende respekt for anstendig påkledning eller en tendens til å demonstrere sin egen betalingsevne.
Historier om nordmenn som går inn på strandrestauranter uten å kle på seg på overkroppen er en gjenganger på sosiale medier der feriefolk diskuterer sine erfaringer.
Dette er «irritasjonstoppen», slik undersøkelsen til Frende Forsikring i år fremstår:
- Skitne hotellrom
- Veggedyr og kakerlakker
- Forsinkelser
- Andre nordmenns oppførsel på ferie
- Folk som sparker i setet på flyet
- Mygg
- Fyll
- Manglende internett
- Andres barn
- At reisefølget bruker mobilen for mye
- Kø for å hente ut leiebil
- Egne barn
- Partneren
Frende gjør også oppmerksom på at 22 prosent av de spurte oppgir at de ikke irriterer seg over noe.
Ticket Feriereiser, som er Nordens største reisebyrå for ferie- og fritidsreiser, foretar jevnlig lignende undersøkelser blant sine kunder.
Den foreløpig siste Ticket-undersøkelsen viste at skitne hotellrom kom på topp, som nå hos Frende.
Holder av solsenger
Men videre ned på Tickets liste kom noen skikkelige irritasjons-kjenninger:
Dårlig mat kom som nummer to. At det ikke er mulig å kunne justere temperaturen på rommet, var nummer tre.
Videre ned på listen kom at det var dårlig eller ikke fungerende nettverk, at det var lytt mellom rommene, gjester som holder av solsenger fra tidlig på morgenen og irritasjon over høylytte og skrikende barn.
OK å klage
Markeds- og administrasjonssjef i Ticket, Ellen Wolff Andresen, kommenterte denne undersøkelsen ved å gi at det ikke er utidig å klage på ting under en ferietur:
– Ofte har man brukt mye tid og energi på å finne den perfekte feriereisen der bostedet er utrolig viktig. Ulike irritasjonsmoment på hotellet påvirker da feriefølelsen negativt, sa Wolff Andresen.