Det nye norske lavprisselskapet Flyr har fløyet 735 000 passasjerer det siste kvartalet, men driver fortsatt med underskudd. Nå endrer selskapet litt på rutefokuset.
Det skal, som flysmart24 tidligere har skrevet, satses mer på innenriks. Det skjer med et betydelig utvidet rutetilbud.
Det er også godt nytt for de reisende. Dermed blir det økt innenlandsfokus på alle de tre store selskapene, med vedvarende prispress som resultat gjennom vinteren og våren.
Påvirket
Sjefen for Flyr, administrerende direktør Tonje Wikstrøm Frislid, er tross underskudd fornøyd med utviklingen med flere fly i drift og flere reisende om bord i flyene.
Resultatet i perioden fra april til og med juni ble på minus 279,5 millioner kroner.
Frislid mener at flere fly i trafikk, et utvidet rutenett og rekruttering og opplæring av nye medarbeidere har påvirket det negative resultatet.
Det at kundetilstrømmingen har økt, har etter hennes mening derimot gjort at flere har blitt oppmerksom på og har fått testet det bare vel et år gamle selskapet.
Økt kjennskap
– Vi er strålende fornøyde med responsen fra de reisende og den økende etterspørselen etter våre flyreiser til spennende destinasjoner. Med 1,2 millioner gjester om bord siden lanseringen, er Flyr nå godt posisjonert med betydelig økt kjennskap og en god kostnadseffektivitet, mener Frislid.
Hun sier at de positive tilbakemeldingene de fra sine gjester motiverer alle i Flyr.
– Det er et bevis på at vår bedriftskultur og den norske modellen blir godt mottatt. Vi ser frem til å ønske gamle og nye gjester velkommen om bord i tiden fremover, ikke minst på våre innenlandsruter i Norge, sier Frislid.
Tøft marked
For å lykkes som et nystartet kommersielt flyselskap i et marked med tøff konkurranse er det etter Frislids mening avgjørende å være fleksibel.
– I en situasjon med høy inflasjon, rekordhøye strømpriser og oljepriser, er det også helt essensielt å tilpasse produksjonen når etterspørselen endrer seg. Utover høsten og vinteren vil Flyr forbedre tilbudet på innenlandsruter i Norge for å møte etterspørselen fra både fritids- og forretningsreisende. I tillegg vil rutetilbudet fortsette å inkludere populære destinasjoner som europeiske byer og feriefavoritter i Spania, Portugal, Frankrike og Italia, sier hun.