SAS fikk et dundrende underskudd i driften de siste tre månedene. Pilotstreiken kostet selskapet 1,4 milliarder svenske kroner, og etterlot mange rasende kunder som ble rammet av den 15 dager lange konflikten.
Nå ber toppsjefen i SAS om godt vær:
– Jeg ber så mye om unnskyldning til alle våre kunder og samarbeidspartnere som ble rammet av trafikkforstyrrelsene, skriver konsernsjef Anko van der Werff i presentasjonen av dagens blodrøde tall.
Gjenvinne tillit
For SAS har et underskudd i perioden mai til og med juli på nærmere to milliarder svenske kroner.
Selskapet legger nå alt inn på å gjenvinne tilliten hos det reisende publikum:
– Billettsalget foran den viktige sommersesongen var sterkt, men avtok i forbindelse med streiken som startet i juli. Streiken påvirket det totale billettsalget i løpet av sommeren. Vi vil nå fortsette arbeidet med å gjenoppbygge tilliten til SAS og gi våre kunder den servicen de forventer, skriver SAS i rapporten om tredje kvartal.
Etterlatt på ferieøyer
Streiken førte til 4 000 avlyste avganger. Fortvilte passasjerer fikk ødelagt ferien. SAS oppgir at 380 000 reisende ble påvirket.
Det gjaldt slett ikke bare SAS’ egne rutefly-passasjerer.
Selskapet driver også en omfattende charter-virksomhet, ikke minst for pakkereiseselskapet Apollo.
Her ble tusenvis av reisende, også mange nordmenn, etterlatt på mange greske ferieøyer uten sjanse til å komme seg hjem på egen hånd. Noen ble hentet hjem etter at SAS-pilotene ga dispensasjon for slike flyvninger, men slett ikke alle.
Følger planen
SAS har satt i gang en omfattende plan for kostnadskutt og sanering av gjeld. Den heter SAS Forward.
Denne planen fortsetter selskapet å jobbe med, samtidig som SAS er under amerikansk konkursbeskyttelse.
Målet er å kutte 7,5 milliarder svenske kroner i kostnader, og sanere 20 milliarder kroner i gjeld.