De som hadde håpet at flytrafikken i Europa nå var på full fart mot normalen, blir skuffet av de ferskeste tallene som den europeiske flysikringstjenesten nå presenterer.
Tallene fra Eurocontrol forteller nemlig at det fremdeles er svært langt igjen til normalen, til situasjonen vi hadde i året 2019 og det foreløpig siste hele året uten pandemi.
Listen over de 10 største flyplassene er fremdeles helt ute av normale proporsjoner. Den viser at enkelte ligger nærmere 30 prosent under normalnivået, selv etter en sommer med høy reiseaktivitet.
Verre med gigantene
Listen viser de 10 største flyplassene.
Nok en gang er det den nye flyplassen i Istanbul, Istanbul Airport, som troner på toppen.
Verre er det med de andre gigantene i Europa.
De opplever fremdeles at det er et stort sprang igjen før de kan sies å være tilbake der de var før pandemien.
De 10 største
Her er listen over de 10 største. målt etter ankomster og avganger per dag. Situasjonen i forhold til 2019 i parentes:
- Istanbul Airport – 1 312 (+ 2 pst)
- Paris CDG – 1 310 (- 15 pst)
- Amsterdam Schiphol – 1 289 (- 13 pst)
- Frankfurt International – 1 174 (- 23 pst)
- London Heathrow – 1 114 (- 18 pst)
- Madrid Barajas – 1 024 (- 16 pst)
- Antalya Airport – 994 (+ 2 pst)
- München International – 917 (- 27 pst)
- Palma de Mallorca – 910 (+- 0 pst)
- Barcelona Airport – 819 (- 16 pst)
Kilde: Eurocontrol
Som man ser av oversikten, er rangeringen av de største flyplassene i Europa ikke i nærheten av det vi opplevde som normal-situasjonen før pandemien.
London Heathrow er i normale tider den klart største, sammen med Paris CDG, Amsterdam Schiphol og den internasjonale flyplassen i Frankfurt.
Slitt med problemer
At flyaktiviteten ikke har kommet seg etter pandemien, samt at både Heathrow og Amsterdam har slitt med kapasitetsproblemer, gjør at alle disse fortsatt befinner seg et stykke ned på listen.
Flyplassen i tyrkiske Antalya operer på denne listen. Normalt sett er den mindre enn Oslo Lufthavn i trafikk.
At to tyrkiske flyplasser fortsatt befinner seg på listen, har trolig sammenheng med flyaktiviteten til landets nasjonale flyselskap, Turkish Airlines.
Selskapet har en omfattende nasjonal trafikk, i tillegg til at det har tatt en ledende rolle også i den internasjonale flyaktiviteten.