Utskjelt – men størst i Europa og fortsetter klatringen

Det irske lavprisselskapet Ryanair har i flere år hatt posisjonen som det største flyselskapet i Europa. Nå har selskapet det ofte utskjelte flyselskapet styrket sin stilling igjen.

Ryanair er, sammen med Turkish Airlines, det eneste europeiske flyselskapet på «10 på topp-listen» over verdens 50 største selskaper, målt etter antall passasjerer.

Det er det internasjonale statistikkselskapet Cirium som har produsert oversikten. Den viser at det ofte utskjelte selskapet er i en særstilling størst blant Europas flyaktører.

Holder tritt

I siste hele normalår før pandemien, i 2019, var Ryanair på 11. plass på listen. For 2021 har det rykket opp til 4. plass.

Ryanair har ikke bare klart å legge sine europeiske konkurrenter bak seg. Ifølge Cirium har det også klart å holdt tritt med amerikanske kolleger.

– Det bedrer sin posisjon. Det er største flyselskap i Europa målt etter passasjertrafikk, skriver analytiker Kevin O’Toole i sin analyse rundt tallene.

Han mener Ryanair har brukt sin økonomiske innflytelse til å holde prisene nede for på den måten å stimulere etterspørselen. Selskapet har ofret avkastning for å oppnå større markedsandeler, mener han.

Her er de største

Et par andre lavprisselskaper i Europa, ungarske Wizz Air og spanske Vueling, operer også på listen.

Her er listen over de 10 største i verden, og plasseringen til andre europeiske selskaper i tillegg. I alt består listen av de 50 største flyselskap etter passasjerantall.

Tallet viser antall passasjerer i millioner.

  • 1. American Airlines – 123,8 mill.
  • 2. Southwest Airlines – 123,3 mill.
  • 3. Delta Air Lines – 103,2 mill.
  • 4. Ryanair – 97,1 mill.
  • 5. United Airlines – 72,7 mill.
  • 6. China Southern Airlines – 68,6 mill.
  • 7. China Eastern Airlines – 64,5 mill.
  • 8. IndiGo – 48,4 mill.
  • 9. Turkish Airlines – 44,8 mill.
  • 10. Air China – 44,0 mill.
  • 14. Wizz Air – 27,1 mill.
  • 18. Lufthansa – 23,5 mill.
  • 22. Air France – 21,8 mill.
  • 27. EasyJet – 20,4 mill.
  • 28. Pegasus – 20,2 mill.
  • 38. Vueling – 15,8 mill.
  • 42. KLM – 14 mill.
  • 50. Iberia – 10,6 mill.

Kilde: Cirium

Analyselskapet konkluderer med at pandemi-problemene ble tøffe for Èuropas øvrige flyselskaper.

– De største nettverksoperatørene klarte seg mindre bra de siste par årene. Dette fordi etterspørsel etter langdistanse, premium-reiser forble lavt. Selv om Air France holdt stødig på 13. plass, falt både Lufthansa og British Airways ned på rangeringen. Nå trapper de begge imidlertid opp innsatsen for å bygge opp igjen passasjerkapasiteten raskt, konkluderer O’Tool.