SAS tester nytt konsept – kutt i mat- og drikketilbudet

SAS tester nå ut et nytt serveringstilbud for reisende på Plus-billetter. Om dette skal bli endelig blir avgjort i neste måned. Foto: Knut-Erik Mikalsen

SAS ha satt i gang test med et betydelig kutt i tilbudet til selskapets best betalende kunder. Selskapet vil begrense mat- og drikketilbudet på norsk innenriks for de som reiser foran i flyene, på Plus-billetter.

Pressesjef i SAS Norge, Tonje Sund, sier til flysmart24 at selskapet tester ut en ordning på ruter i Norge der ingen Plus-kunder får mer enn én kald drikke og ett matprodukt.

En av SAS’ trofaste kunder og diamant-medlem i Euro Bonus mener dette ikke er annet enn et rent kostnadskutt fra SAS. Han mener kvaliteten i servicen i forhold til lavpriskonkurrentene Norwegian og Flyr vil bli mindre:

«Dødsspiral for SAS»

– Nå fjerner SAS nok et servicetilbud som skiller dem fra Norwegian og Flyr. Snart er det bare Euro Bonus og fargen på flyene som er forskjellen. Slutteffekten er at slike små kostnadskuttere bringer SAS inn i en dødsspiral ved at de gradvis ikke blir mer attraktive enn konkurrentene, sier professor ved Norges Handelshøyskole, Tor W. Andreassen, til flysmart24.

Tilbudet for Plus-kundene har til nå vært at de i praksis kan få flere drikker – både mineralvann, samt en øl eller vin – til maten. Det har også vært en serveringsrunde med ytterligere småsnack og sjokolade, og det som ellers fins på salgsvognene. Dette har Plus-kundene fått som en del av billetten.

«Én mat og én drikke»

Nå kan mat- og drikketilbudet bli endret for godt. Kundene vil få én mat og én drikke på billetten.

SAS forsøker nå det nye tilbudet med begrenset mat- og drikkeservering på utvalgte strekninger. Testen er allerede i gang i Norge, og tilbudet er slik:

– Det er begrenset til én mat og én kald drikke i SAS Plus med det nye testkonseptet. Testperioden gjelder ut oktober, og etter det vil vi gjøre en vurdering med tanke på personalet om bord og kundeopplevelsen, sier hun.

Sund sier at testprosjektet primært gjelder flyvninger under 60 minutter, der flytiden blir knapp.

Hensyn til de ansatte

Sund sier at det nye konseptet kommer fordi den har en praktisk effekt for selskapet og de som jobber der:

– SAS Plus er et populært produkt i Norge, noe som også fører til at Plus-seksjonen på flyet ofte blir stor på enkelte av de mest populære avgangene. For å sikre at passasjerer også på disse flyvningene får servering, og at kabinpersonalet skal ha tilstrekkelig med tid tilgjengelig til alle sine oppgaver om bord, tester vi derfor ut en forenklet men fortsatt generøs servering, sier Sund.

«Dyrt sjokoladekutt»

Andreassen reiset selv ofte med SAS på Plus og fått erfare det nye produktet mer én drikke og ett matprodukt. Han sier han kan skjønne SAS’ behov for å spare kostnader, men at dette neppe er måten å gjøre det på:

– Min er faringer er at de aller fleste kundene velger én til to, kanskje tre ting – litt avhengig av hvilken flyving man er på. Rundt middagstider er mange sultne – noe som kan øke etterspørselen. Å nekte kundene en ekstra sjokolade vil ikke redde SAS, men det gjøre at Plus-kundenes bruk av SAS som flytilbud synker. Da kan det bli et kostbart sjokoladekutt, sier Andreassen.

PS: Pandion-medlemmer i SAS har fortsatt ubegrenset tilgang til mat og drikke, mens diamant-medlemmer har ubegrenset adgang til drikke.