Flyselskapene håper intenst at deres i særklasse mest lønnsomme passasjerer skal vende tilbake til flysetene igjen. De jobbreisende kjøper de dyreste billettene fordi de ønsker komfort og har behov for fleksibilitet.
MALAGA (flysmart24): Trafikken er på vei opp, men fremdeles er det et godt stykke igjen til nivået før pandemien. Det gjenspeiles også på rutetilbudet som er langt unna normalen.
Det som skremmer mest er likevel prisnivået på flybilletter og hotell:
– Prisøkningene beveger seg nå opp mot et nivå vi ikke har sett på lang tid. Vi ønsker ikke å komme i en situasjon der flyselskap og hoteller må slåss om kundene. Dette er ferskvare og kan ikke selges på salg senere. Vi er tjent med levedyktige aktører som tjener penger, men man må ikke utnytte anledningen slik at forretningsreisene stopper helt opp, sier Camille Lagesen i Norwegian Business Travel Association (NBTA) til flysmart24.
Advarer mot prishopp
I Malaga er flere hundre hundre reiselivsfolk i disse dager samlet for å jobbe videre med forretningsreise-markedet for å få det opp igjen.
Blant dem er Lagesen som konstaterer at antall jobbreiser blant kundene i Norge har tatt seg opp raskere enn forventet, men det er fortsatt et stykke igjen før vi er på 2019-nivået. Et annet forhold er klart – det har blitt dyrere å reise på tjenestereise, fordi pris på flyreiser og hotell har økt.
– Vi har sett en prisøkning på deres tjenester den senere tiden som er høye. Vi som kunder skjønner godt at også flyselskap og hoteller får økte kostander som de må dekke inn, og det også hos kundene. Men vi hører nå om prisøkninger som virker svært høye, sier Lagesen.
Strammer inn allerede
Hun er bekymret for at leverandørene benytter anledningen til å sette opp prisene så høyt at næringslivet er nødt til å se på sin reisevirksomhet.
– Noen har allerede begynt å stramme inn, og vi hører at flere og flere nå ser at kostnadene nærmer seg 2019 tall, selv om antall reiser er redusert, sier Lagesen.
Hun sier at dette kan bli en utfordring ikke bare for flyselskap og hoteller, men at det kan slå tilbake på næringslivet også:
– Etter pandemien har næringslivet hatt et enormt behov for å møtes fysisk igjen, det er som om man ser mellom fingrene, både når det gjelder antall reiser og kostnader, men hvor lenge kan dette vare, før man sier stopp, advarer Lagesen.
Litt bortskjemt
Sjefen for landets største reisebyrå, Per Arne Villadsen i Berg-Hansen, sier til flysmart24 at det norske jobbreisemarkedet er mer normalisert enn store deler av Europa.
– Også i Norden henger våre naboer mye lenger etter oss med tanke på vekst etter covid. Mye skyldes naturligvis at vi har et stor innenriksmarked, sier han.
– Det er mindre kapasitet nå enn tidligere. Min vurdering er likevel at det er en brukbar balanse mellom tilbud og etterspørsel. Vi var vel litt bortskjemt med tilbudet før pandemien brøt ut, sier Villadsen.
Berg-Hansen sjefen beskriver det store bildet slik:
Økonomisk utfordring
– Jobbreisemarkedet har normalisert seg på rundt 80-85 prosent av 2019 nivå. Innenriks er nesten tilbake på samme nivå som i 2019, mens Europa og særlig langdistanse henger etter, sier Villadsen.
Artikkelen fortsetter under bildet
Hos SAS sier pressesjef i Norge, Tonje Sund, at selskapet ser at de jobbreisende er tilbake etter pandemien:
– Men, vi er ikke helt tilbake på samme nivå som før koronaen ennå. Det vil ta mere tid. SAS har en forventning om at vi neste sommer vil være på 90 prosent av nivået før koronakrisen, men det er klart det er usikkerhetsmomenter i dagens situasjon. Så vi ser helt klart en oppsving i reiselyst etter pandemien, men samtidig står verden overfor en økonomisk utfordring og vi følger utviklingen i makrobildet nøye, sier Sund.