SAS ser nå på mulige steder for å starte en ny nonstop rute fra Skandinavia til USA. Bergen skal være et alternativene selskapet har kikket på.
Før planen blir skikkelig kjent, tyder det meste på at Flesland bare kan glemme hele kandidaturet.
Det sørger den økte norske flyavgiften for. Den ble innværende uke uventet økt, etter budsjettavtalen mellom regjeringen og SV.
Det vil få umiddelbare konsekvenser for SAS’ plan om en ny rute fra Bergen. Økte avgifter vil gjøre det vanskeligere å få lønnsomhet i ruten.
Stanser satsinger
Det gjelder ikke bare for Bergen, men for nye ruter fra Norge generelt:
– Økningen av passasjeravgiften fra 220 til 320 for flygninger til land med hovedstad over 2500 km kan bety at slike slike satsninger fra Norge stanses, sier direktør for samfunnskontakt i SAS, Knut Morten Johansen, til flysmart24.
I dag tidlig kunne vi fortelle om den nye ruteplanen, der SAS skal ha valget mellom Bergen, Gøteborg og Aarhus om en ny rute til Newark-flyplassen utenfor New York.
Flyavgiften vil slå inn for alle interkontinentale ruter, og SAS sier at kostnadene med å drive en rute vil være helt avgjørende for hvilket valg selskapet faller ned på:
Utenfor Norge
– Avgiftsøkningen utgjør 140 millioner kroner for norsk luftfart. Med de små marginer som er gjeldende så flyttes denne typen satsninger på direkteruter til byer utenfor Norge, eksempelvis til Gøteborg. Det er veldig synd. Marginene er så enormt små. Et ruteregnskap vil alltid gå i disfavør av satsning i Norge med denne virkemiddelbruken som i tillegg også sinker oss i miljøsammenheng sier Johansen.
Adm. dir. i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, sier til flysmart24 at eksempelet med SAS er et godt eksempel på hva som kan skje når politikere en sen nattetime kommer med det han mener er lite gjennomtenkte skatteforslag.
Bygge opp markedet
– Flyselskapene sliter med å bygge opp igjen markedet til blant annet Nord-Amerika og andre viktige reiselivsdestinasjoner, sier Lothe.
Han sier at det ikke er noen hemmelighet at marginene er ytterst små i slike ruteprosjekter.
– Nå risikerer vi at interkontinentale flyreiser i større grad havner i København, eller andre knutepunkt i Nord-Europa. I den grad turistene skal til Norge får de i tilfelle en omvei, og en litt mindre miljøvennlig reise, sier Lothe.
Henviser til Stortinget
Finansdepartementet vil ikke svare på den kritikken luftfartsbransjen har kommet med som følge av den økte avgiften.
Det henviser til partiene på Stortinget som står bak budsjettavtalen.
Regjeringen hadde i sitt forslag til budsjett foreslått en justering av avgiften til 220 kroner. Etter avtalen med SV har satsen blitt 320 kroner i stedet.