Flyekspertene har valgt verdens 10 beste flyselskap

Flyekspertene i Airline Ratings mener at SAS-partner All Nippon Airways er et av verdens 10 beste flyselskaper. Foto: Shutterstock

Det dukker opp mange og ulike kåringer av flyselskap, og slett ikke alle er like grundige. Denne listen over verdens 10 beste flyselskaper er det bare et knippe mennesker som står bak.

Likevel er kåringen en av de som er laget av personer med best innsikt i luftfartsnæringen.

Det dreier seg om redaktørene i det anerkjente australske flysikkerhetsnettstedet Airline Ratings.

«Har betydd en forskjell»

De har bruk førjulstiden til å plukke frem de selskapene de mener leverer det beste produktet til sine reisende.

– Disse selskapene har betydd en forskjell i flyreiser, mener redaktørene.

De vil ikke rangere selskapene innbyrdes, men har plukket ut de 10 som de mener leverer de beste flyopplevelsene.

Listen er dominert av asiatiske selskap og selskap fra Midtøsten, med et par-tre unntak. Kun ett europeisk selskap blir nevnt i denne sammenhengen, og det sammen med sitt australske søsterselskap.

Norsk flyekspert: – Ikke uenig

Derfor har flysmart 24 forelagt listen for en av Norges virkelige flyeksperter, Christian Kamhaug som har lang fartstid bak seg i flybransjen – i SAS, Norwegian og Widerøe. Han sier han generelt er skeptisk til kåringer innen luftfarten, men:

– Det som er fint med denne listen er jo at de fokuserer på flyselskaper som har gjort innovasjoner, særlig på kabinsiden, over lang tid. Da er jeg ikke uenig i listen, sier Kamhaug til flysmart24.

Han legger merke til at listen stort sett består av flyselskap som særpreges av at de har et interkontinentalt rutenett:

– Felles for alle – kanskje med unntak av JetBlue – er at alle disse selskapene har store deler av sine flyvninger på long-haul. Og det er jo mye større appetitt for innovasjoner på langruter enn på de kortere. De fleste europeiske flyselskapene, de amerikanske inkludert, har jo sine største inntekter fra kortere ruter, sier Kamhaug.

Luksuriøs kabin

Her er listen til Airline Ratings-ekspertene, og de gjengir sine kandidater i alfabetisk rekkefølge:

  • Air New Zealand: Var det første selskap som innførte tilbud om liggeseter også for de økonomiklasse-reisende – Sky Coach.
  • All Nippon Airways, Japan: Et av de første som innførte den forbedrede økonomiklassen som har blitt standard for de fleste andre aktørene – premium economy class.
  • Cathay Pacific Airways, Hongkong: Selskapet har stort fokus på forretningsreisende, og har et svært stort nettverk.

Listen fortsetter under bildet

«Selskapene har store deler av flyvningene på longhaul»

Christian Kamhaug. Foto: Privat

  • Emirates, Dubai: En kjenning på Oslo Lufthavn, har flest av verdens største passasjerfly, Airbus A380.
  • Etihad Airways, Abu Dhabi: Ligger langt fremme når det gjelder bærekraft-tiltak.
  • JetBlue, USA: Et lavprisselskap som leverer kvalitet som mange nettverkselskap kunne ha trengt.
  • Qantas, Australia: Kåret flere ganger til verdens mest sikre flyselskap.
  • Qatar Airways: Et selskap Airline Ratings mener satser mer enn andre på perfeksjon i sitt flyprodukt.
  • Singapore Airlines: Kåret til verdens beste en rekke ganger, og har en kvalitet på servicen som er meget høy.
  • Virgin Australia/Virgin Atlantic – Australia/Storbritannia: Trekkes frem for sin satsing på passasjer-fokus.

Kamhaug om kandidatene

Kamhaug sier dette om noen av kandidatene:

– Air New Zealand er blant de mest innovative i bransjen og har har jo også noen av de lengste flygningene i verden. Qantas har i flere år jobbet med innovasjon rundt sitt Project Sunrise, verdens lengste non stop flyrute. Virgin synes jeg kanskje ikke helt rekker opp til de andre på listen. De var jo lenge blant de kuleste i bransjen, men flere magre år har jo gjort sitt der også.

– Noen du ville ha hatt på listen?

– På innovasjonssiden mener jeg amerikanske United Airlines bør få «honorable mention» (hederlig omtale) fordi de er tidlig ute med å engasjere seg i nye flyprogrammer. United kaster seg på mange hester om dagen, og alle kommer ikke til å bli noe av. Men noen vil, sier Kamhaug.