Da lege og tv-kjente Kaveh Rashidi sjekket flyrutene fra Oslo til Alta, fikk han seg litt av en overraskelse.
Nå ar det ikke prisen han reagerte på. Nei, det var flytidene selskapene operer med. For både SAS og Norwegian oppgir på sine nettsider at de flyr direkte.
Det var det Rashidi reagerte på:
Direkteflyvingen fra Oslo til ALta hos SAS er satt opp med en flytid på 1 time og 55 minutter. Hos Norwegian er den samme direkteflyvingen vesentlig lenger, her varer den i hele 3 timer.
Flere forsøkte å forklare
Det fikk Rashidi til å reise problemstillingen overfor sine Twitter-følgere:
– Hvorfor bruker det ene selskapet tre timer og det andre to timer på samme rute? spurte han.
Han fikk raskt flere svar, bl.a. at det hadde med ulike flytyper å gjøre, at hastigheten på flyene var ulik mens andre pekte på det som er det riktige svaret og forklaringen:
Mens SAS flyr uten stopp, mellomlander Norwegian i Tromsø før flyet fortsetter til det endelige reisemålet Alta.
Direkte er ikke non stop
Men, er en flyvning med stans underveis det da en direkteflyving? Skal ikke et fly som er satt opp som direktefly, fly akkurat det – direkte? Forsøker Norwegian seg på et salgstriks, slik en Twitter-deltaker mener?
– Nei, parerer flyekspert Christian Kamhaug og avklarer begge spørsmålene:
En rute som er satt opp som «direkte», kan ha en eller flere stans underveis. Og, Norwegian er i sinn fulle rett til å bruke begrepet «direkte» uten at noen kan beskylde dem for å villede folk, ifølge reglene. Selskapet opplyser også at ruten i nevnte eksempel til Alta går direkte, men mellomlander i Tromsø.
Eksperten: – Kan være misvisende
På flyspråket skiller man nemlig mellom direkte, og det som er en flyving som skjer uten avbrudd – den kalles en non stop-rute.
– Det kan virke misvisende at en flyvning med mellomlanding kan kalles direkte?
– Ja, man kan godt si at det er litt misvisende. Det er en non-stop flight som er en flyvning helt uten stopp underveis. Da flyr du fra A til B. En direkteflyving kan i prinsippet ikke bare innebære en mellomlanding, men også flybytte. Men vanligvis er en direkterute snakk om en flyving som kan stoppe underveis, men der du ikke trenger å bytte fly. Det viktige er at det er ett gjennomgående flynummer og du har kun ett boardingkort for hele flygningen, sier Kamhaug.
Mange «direkteruter»
En annen og omtalt direkterute er den det afrikanske flyselskapet, Ethiopian Airlines, opererer mellom Oslo og hovedstaden i Etiopia, Addis Abeba. Her blir norske reisende sittende i flyet under mellomlandingen.
«Man kan godt si at det er litt misvisende»
Christian Kamhaug. Foto: Privat
– Denne regnes jo også som en direkteflyvning, selv om den stopper i Stockholm begge veier. Også Widerøes «melkerute» langs 1Finnmarkskysten med stopp flere ganger underveis mellom TOS og KKN er etter vanlige begreper en direkterute. Det gjelder også SAS’ rute Oslo – Tromsø- Longyearbyen på Svalbard, sier Kamhaug.