1,6 mill. passasjerer hos Flyr – satser hardt på sommeren

Det nye norske flyselskapet Flyr jobber hardt for å få et skikkelig feste i det norske markedet. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det nye norske flyselskapet Flyr har nå lagt frem resultatet etter første hele driftsår: Mer enn 1,6 millioner passasjerer reiste med selskapet. Nå satser det hardt på årets sommerprogram, som innebærer tilbud om 29 ruter.

– God respons på nyttårssalget gjør at vi er optimistiske med tanke på våren og sommeren, sier administrerende direktør Brede Huser.

Han er også godt fornøyd med de resultatene selskapet har oppnådd så langt, ifølge statusen Flyr legger frem fredag morgen:

Sju av ti seter solgt

– Dette er selskapets første fulle år i drift, der første delen av året var preget av pandemi-nedstengninger og sommeren med god etterspørsel og mange fulle fly. Fra høsten ble reiselysten påvirket av inflasjon og lavere kjøpekraft. På den positive siden opplever vi god respons på nyttårssalget, og det gjør at vi er optimistiske med tanke på våren og sommeren, sier Huser.

I desember hadde Flyr 52.400 reisende og fyllingsgraden var 73 prosent. Fyllingsgraden sier at det satt betalende passasjerer i mer enn sju av ti seter hos Flyr i denne måneden.

Men selskapets mål er at flyene skal fylles enda mer opp enn dette:

Fremover skal Flyr på årsbasis levere en fyllingsgrad på mellom 80 og 90 prosent, og det betyr at selskapet vil ligge på 70-tallet i lavsesong og over 90 prosent i høysesong.  

Fly på bakken

Som flysmart24 har skrevet har Flyr, på grunn av sin pressede økonomi, måtte sette halvparten av sine 12 fly på bakken og kutte i rutetilbudet. Bare de mest lønnsomme rutene et beholdt i vinter.

Flyr hadde i snitt 4-5 fly i drift i desember.

Fram til mars vil Flyr tilby flygninger til en rekke populære reisemål, inkludert Alicante, Malaga, Las Palmas, Barcelona, Roma, Paris, Nice, Berlin og Brussel, samt til skidestinasjonene Milano Bergamo, Salzburg og Genève. I tillegg vil selskapet tilby flygninger fra Oslo til Bergen og Trondheim. 

– Vi har mange som heier på oss, både av våre gjester og samarbeidspartnere og vi skal vise at selskapet har kommet for å bli, slik at norske forbrukere og næringsliv har et alternativ som sikrer kombinasjonen av gode priser og et godt produkt, sier Huser.

Satser på sommeren

Like før jul lanserte selskapet også sitt nye sommerprogram. Det nye norske flyselskapet vil tilby 29 ruter gjennom sommeren til populære reisemål i inn- og utland. Den greske øya Korfu og storbyfavoritten London er nye denne sesongen.

Til London skal selskapet fly på den samme flyplassen som Norwegian bruker, Gatwick sør for byen.

Rutetilbudet viser ellers at Flyr satser tungt på ferie- og fritidsreisende fra Norge og til de mest populære feriestedene langs Middelhavet, samt til den evigpopulære atlanterhavsøya Gran Canaria.

Flyr vil også tilby enda flere avganger fra Oslo til Bergen og Trondheim i sommerprogrammet. I tillegg kommer selskapet tilbake på Oslo-Tromsø og Oslo-Evenes med flere avganger i uken.