SAS la denne uken frem ferske trafikktall som en av de ledende flyeksperter mener er en oppmuntring for det største flyselskapet i Skandinavia.
SAS hadde i desember nesten 1,5 millioner reisende, og en kabinfaktor på 75 prosent. Det betyr at det satt betalende passasjerer i mer enn syv av 10 seter om bord i selskapets fly forrige måned.
Dette er bra, men ikke godt nok mener analysesjef Jacob Pedersen i danske Sydbank. Han tror selskapet må iverksette «en mer aggressiv prisstrategi» – sette ned billettprisen – for å få flere om bord i flyene sine.
Han får full støtte fra en analysekollega, svenske Jan Ohlsson, som mener SAS vil bli tvunget til priskutt før sommeren.
Mer oppmuntrende
Det vil i så fall være godt nytt for de reisende.
I en fersk analyse over SAS’ situasjon har Jacob Pedersen denne konklusjonen om trafikken i årets siste måned:
– Bildet er mer oppmuntrende enn på lenge når vi ser på passasjertallene. Det set ut til at SAS har gjenvunnet de passasjerene som ble «tapt» under sommerens pilotstreik, skriver han i analysen.
SAS er inne i en chapter-11 prosess i USA som skal beskytte selskapet mot å bli slått konkurs under rekonstruksjonen.
Pedersen viser til at antall reisende likevel er langt fra godt nok i forhold til de mål SAS har satt seg selv i prosessen for å unngå økonomisk havari.
Skal kutte
Den går som tidligere omtalt i flysmart24 ut på at selskapet i sin SAS Forward-plan bl.a. skal kutte 7,5 milliarder i kostnader. Dette, mener SAS selv, ikke vil kunne få effekt før selskapet er oppe på 2019-tallene for antall passasjerer.
– Akkurat nå er det det det er rett og slett vanskelig å se hvilken kommersiell innsats som kan løfte SAS sin markedsandel og aktivitetsnivå vesentlig. Vi utelukker fortsatt ikke behovet for en mer aggressiv prisstrategi for å gjenerobre tapte markedsandeler, mener Pedersen.
Det betyr i klartekst: Flere billige billetter slik at reisende i større grad velger å reise med SAS.
Må ta grep
Denne vurderingen støtter en annen av Skandinavias fremste analytikere, svenske Jan Ohlsson fullt ut:
– Jacob Pedersen har aldeles rett, sier Ohlsson til flysmart24.
Han viser til at SAS har valgt en annen strategi enn mange andre ved å ha større kapasitet i vinter.

«Flere passasjerer kan bare komme gjennom lavere priser»
Jacob Pedersen (t.v.) og Jan Ohlsson. Foto: Sydbank/Privat
– Det kan gi inntektsvekst i vinter når mange konkurrenter har planlagt lavere virksomhet. Til sommeren kommer konkurrentene tilbake for fullt, mens kundene har mindre i lommeboka. Ni av ti reisende vil da velge den billigste flyreisen. Sommeren bli ekstrem tøff. Bedre belegg og flere passasjerer i flyene kan bare komme gjennom lavere priser, sier Ohlsson.
SAS: – Skal bli konkurransedyktig
I SAS vil ikke pressesjef Tonje Sund kommentere utspillene om lavere priser direkte, men sier:
– Arbeidet med å sikre en vellykket chapter 11-prosess og implementering av SAS Forward-planen skal sikre at vi blir et konkurransekraftig flyselskap, som i sin tur vil lede til lønnsom vekst og ikke minst et sterkt og attraktivt SAS for våre kunder, sier hun.
I SAS sier man at selskapet nå konsentrerer seg om å øke kapasiteten for den forventede travle sommersesongen.
Selskapet har lansert et utvidede sommerprogram med 20 nye ruter og mer enn 5000 flyvninger per uke til mer enn 100 destinasjoner.