Norge kan skryte av å ha den største flyplassen i Skandinavia, og det for tredje år på rad. Det viser ferske trafikktall for de tre hovedstadsflyplassene, som å er klare.
Oslo Lufthavn endte opp med 22,4 millioner reisende, mens Gardermoens hardeste konkurrent – Kastrup ved København – sluttet på 22,1 millioner.
Så er hovedflyplassen i Sverige, Arlanda utenfor Stockholm, et stykke bak med sine 18 millioner reisende.
Ikke lenger storebror
Konserndirektør for store lufthavner i Avinor, Stine Ramstad Westby, peker på det åpenbare at Oslo Lufthavn klarte å hente trafikken tilbake raskere enn sine skandinaviske konkurrenter.
– Vi har søkelys på hva Oslo lufthavn betyr for Oslo-regionen og for Norge. Luftfarten er viktig både for næringsliv og privatpersoner, og derfor er vi fornøyd med denne utviklingen. Det har vært en spennende utvikling i Oslo de senere årene, som har blitt lagt merke til i inn- og utland, sier hun.
Større på internasjonal trafikk
Kastrup ved København har i flere tiår vært den soleklare «storebroren» blant flyplassene både i Skandinavia og Norden. De senere årene har den imidlertid fått stadig tøffere konkurranse om posisjonen som den største målt etter antall passasjerer fra Gardermoen.
Flyplassen melder at flyselskapene er tilbake i full drift også i København. Spesielt scorer Kastrup på sin internasjonal og oversjøisk trafikk – ikke minst til USA og Asia.
Mange av disse er tilbake, men slett ikke alle asiatiske. Så her har Kastrup en stor reserve som i dag ikke er utnyttet.
Norsk innenriks
Oslo Lufthavns høyere trafikktall er først og fremst knyttet til at stort innenriksmarked, noe som stort sett er fraværende i Danmark.
Kastrup-ledelsen er fornøyd med at lufthavnens rutenett fra før pandemien nå er i ferd med å komme tilbake til gamle høyder:
– Vi har samarbeidet godt med flyselskapene for å få i gang luftfarten på nytt, og i dag er alle de store europeiske rutene reetablert, men generelt med litt færre avganger, sier kommersiell direktør på Kastrup, Peter Krogsgaard.
Arlanda vil bli «den ledende»
På Sveriges hovedflyplass, Arlanda, henger det stadig plakater som forteller at flyplassen har som mål å bli «den ledende flyplassen» i Skandinavia innen 2025.
Hvis målet også er å bli størst, er det et godt stykke igjen til det nivået.
Flyplassen havner, med sine 18 millioner passasjerer, langt bak både Oslo og København. Her skjer det imidlertid en klar oppbygging blant de raskt voksende lavprisselskapene i Europa.
Både Ryanair og Lufthansa-selskapet Eurowings har etablert seg på den svenske hovedflyplassen, og tar opp konkurransen både med SAS og Norwegian på Europa-trafikken.