De pilotansattes internasjonale forbund, Air Line Pilots Association (ALPA), rykker nå ut med advarsel mot de kreftene som jobber for å redusere antall piloter i cockpit på passasjerfly fra to til én.
Det er jakten på kostnader som har fått enkelte krefter innen luftfarten, inkludert flyprodusenter, til å se på muligheten for å kunne kutte ut den ene av to piloter som vanligvis fins på større fly.
Etter pandemien har det oppstått mangel på piloter. Det har også aktualisert ideen om å tillate fly med bare én pilot i cockpit igjen.
Uthvilte piloter
Dette har fått ALPA til å reagere, og har nå gått ut med en kraftig advarsel for å få parkert alle slike planer:
– Den utvilsomt viktigste sikkerhetsfunksjonen på et passasjerfly er å ha to erfarne, veltrente og uthvilte piloter på flydekket, skriver senior teknisk sjef i ALPA, Christopher Freeze, på organisasjonens hjemmeside.
Dagens lovgiving tilsier at det – av sikkerhetshensyn – skal være to piloter i cockpit hvis det er flere enn 20 passasjerer om bord i et fly.
Det frykter ALPA at det bli en endring på. Da flysmart24 skrev om et slikt scenario sist, var det på bakgrunn av at den europeiske flysikkerhetsorganisasjonen EASA åpnet for å diskutere én pilots fly, da først og fremst på fraktfly.
Tror det er fremtiden
Systemet er tenkt slik at det skal være piloter på bakken som skal kunne overta og fjernstyre flyet hvis noe skulle tilstøte piloten som er alene på jobb.
Fra den europeiske flyfabrikken Airbus kom det så sent som for litt over to år siden et utspill som sa at singel pilot-fly «er den langsiktige fremtiden.»
– Profesjonelle flygere har bidratt til at vi i dag har høy sikkerhet innen kommersiell passasjerflyvning. Det gjør at fly fremstår som verdens sikreste transportmiddel, mener Freeze.
«Uakseptabel risiko»
ALPA er forbauset over at krefter innen luftfarten fortsetter å presse på for at det skal være færre i cockpit enn i dag. Det vil ALPA kjempe mot:
– Noen fortsetter å presse på for å redusere antall crew-medlemmer om bord på passasjerfly – muligens ned til en enkelt pilot – bare for å redusere kostnadene. ALPA vil gjerne være «flyindustriens samvittighet». Vi er fast bestemt på at både enpilot-operasjoner og operasjoner med færre mannskap vil redusere sikkerheten og utgjøre en uakseptabel risiko, mener Freeze.