Hvis det nye norske flyselskapet Flyr blir tvunget til å gi seg, har to av landets eksperter på reise og luftfart ulike scenarier om hva en slik situasjon kan komme til å føre med seg.
Flyr har i dag har gått ut med meling om en dramatisk økonomisk situasjon for selskapet etter en mislykket kapitalinnhenting. Styret har gjort det klart at det nå leter etter et grunnlag for å kunne drive selskapet videre på.
Det kan, hvis styret ikke lykkes, føre til at Flyr må innstille driften.
Prisene opp?
Mandagens avganger til Spania går som normalt, men reisende som skal fly senere blir bedt om å følge med på selskapets hjemmeside for en oppdatering.
Så, hva vil skje med priser og tilgjengelighet for forbrukerne dersom det fjerde største flyselskapet på det norske markedet etter Norwegian, SAS og Widerøe må gi seg?
Kommersiell direktør i Finn Reise, tror at folk må belage seg på høyere billettpriser:
Før prishopp hos konkurrentene
– Prisene blir jo bestemt ut fra tilbud og etterspørsel, som alltid. Etter som tilbudet blir mindre hvis Flyr blir borte, vil prisene gå opp. Dette gjelder både på innenriks flyreiser og på utenlandsreiser, sier Berge til flysmart24.
Berge mener at det kan lønne seg å slå til med billettkjøp nå hos konkurrentene, før Norwegian og SAS rekker å sette opp prisene hvis den nye konkurrenten blir satt på bakken for godt.
– Det lønner seg som regel å bestille tidlig, for de billigste setene går først. Og med en aktør ute så burde man sjekke priser med gang om man skal får de beste prisene til sommer ferien, sier Berge.
Liten umiddelbar effekt
En annen ekspert på luftfart, Christian Kamhaug, er den ene bak podkasten Flypodden.no og har dessuten mange år bak seg i både SAS, Norwegian og Widerøe.
Han tror ikke det vil påvirke prisene noe hvis flyr skulle forsvinne:
– Nei, tror det har veldig lite å si. Flyr står for så liten andel av markedet at det knapt kommer til å merkes. Muligens ser vi noe høyere priser på sikt, nå som både Wizz Air og Flyr har vist at det ikke er mulig å slå SAS og Norwegian på hjemmebane, sier Kamhaug til flysmart24.
Wizz Air måtte gi opp å få innpass på det norske markedet etter å ha tapt penger på å krige mot SAS og Norwegian noen måneder i slutten av 2020 og første halvår i 2021.
Nye selskap inn
Kamhaug ser ikke bort fra at andre aktører kan komme til å snuse på det norske markedet, spesielt på flyvninger til Middelhavet, hvis Flyr blir borte.
Det var denne delen av markedet Flyr hadde mest suksess med, og som det fortsatte med da selskapet måtte dra ned virksomheten i november i fjor på grunn av svekket økonomi.
– Det er mulig at det kan dukke opp en ny aktør på typiske Syden-ruter til sommeren. Lufthansas lavprisselskap, Eurowings, trekker ned sin satsing på Arlanda. Det kan jo hende de vil flytte kapasitet til OSL, mener Kamhaug.
Dessuten er det en annen lavprisaktør man aldri kan avskrive:
– Det kan jo hende at Ryanair girer opp, mener han.