Det økonomisk pressede SAS fortsetter å levere bedre passasjertall enn konkurrenten Norwegian. I januar hadde SAS over 1,4 millioner passasjerer. Det er 300 000 flere enn konkurrenten.
Dette viser ferske tall som SAS har lagt frem i dag. De forteller også at det satt betalende passasjerer i 68 prosent av setene som selskapet hadde lagt ut for salg. Det er høy til å være lavsesong.
Å selge syv av ti seter er et bedre nivå enn selskapet opplevde da trafikken var normal før pandemien, og det er 19 prosent bedre enn januar i fjor.
Befester sin posisjon
– Dette er stabile tall fra nå i vintersesongen som-er et tidspunkt der vi normalt ser lavere tall på grunn av sesongjustering, sier SAS-sjef Anko Van der Werff i en pressemelding.
Med januar-tallene har SAS befestet sin posisjon som Skandinavias største flyselskap. Dette er en posisjon som kun SAS og Norwegian i realiteten er store nok til å kunne kjempe om.
Norwegian fornøyd
Norwegian la frem sine januar-tall i går, mandag. De viste 1,1 millioner reisende, og en fyllingsgrad på 78 prosent.
Det betyr at selskapet ligger betydelig bak SAS hva antall reisende angår, men har likevel solgt åtte av ti seter.
– Folk reiser tradisjonelt mindre i januar, og bruker isteden denne tiden på året til å bestille fremtidige flyreiser. Allikevel har vi hatt mye fulle fly spesielt på rutene til varmere strøk, sa Norwegian-sjef Geir Karlsen om januar-tallene.