Charterfly på vingene med drivstoff fra vannkraft

I fremtiden kan flyene til Sunclass Airlines komme til å ta av med vannbasert drivstoff i tankene. En ny avtale om drivstoff skal kutte utslippene. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det jobbes intenst i hele flyindustrien for å få redusert de klimaskadelige utslippene. Ving-konsernet har nå inngått et samarbeid som skal føre til en egen løsning for flydrivstoff, som skal kutte drivstoffutslippene.

Charterflyene skal få syntetisk flydrivstoff i tankene og dette skal Nordens største charterflyselskap, Sunclass Airlines, kjøpe så snart det kommer på markedet. Det skal produseres ved et eget anlegg på Herøya.

Naturvernforbundet er skeptisk til løsningen, og mener det vil gå med store mengder strøm for å produsere drivstoffet.

Drivstoff av vannkraft

Sunclass Airlines, en del av Ving-konsernet, har inngått en intensjonsavtale med Nordic Electrofuel (NEF) i Norge. Selskapene skal samarbeide om å fremme utvikling av syntetisk flydrivstoff, e-fuel.

Flyindustriens fremste strategi til nå har vært å blande inn biodrivstoff i det vanlige flydrivstoffet, for på den måten å redusere utslipp. Dette har normalt vært produsert ved bruk av trevirke eller avfallsstoffer.

Ving kommer med en annen variant. Anlegget skal produsere drivstoff av vannkraft, vann og gjenbruk av CO2, og mener at dette skal bidra til å realisere selskapets strategi om 25 prosent lavere karbonutslipp innen 2030.

Miljøvennlige fly

Det er et mål selskapet skal oppnå ved å erstatte flyflåten med flere mer miljøvennlige flymodeller samt investere i mer bærekraftig flydrivstoff. Det vil sikre fremtidig drift og ambisjonen om netto nullutslipp i 2050.

– Vi satser på investeringer i mer bærekraftig flydrivstoff og ny teknologi: Det skal sikre fremtidig drift. Som nordisk flyselskap har Sunclass Airlines stor interesse av å redusere sin klimapåvirkning ved å redusere bruken av fossilt brensel, sier Valdemar Warburg, administrerende direktør i Sunclass Airlines. 

Hos Naturvernforbundet sier fagsjef Holger Schlaupitz til flysmart24 at han er skeptisk både til biodrivstoff og e-fuel, som Sunclass nå satser å å ta i bruk.

I stor skala

Han mener at hovedproblemet er ressurstilgangen om det skal produseres i stor skala. Det er mulig å få til produksjon av bærekraftig biodrivstoff og e-fuel i liten skala, mener han og presiserer at det er når det blir snakk om store mengder at problemene oppstår:

– E-fuel er syntetisk drivstoff produsert av hydrogen og CO2. Biodrivstoff og e-fuel frigjør like mye CO2 ved forbrenning som fossilt drivstoff gjør. Skal e-fuel ha noe for seg, må da CO2-innholdet i drivstoffet «fanges» fra lufta. Produksjonen av e-fuel er ekstremt energikrevende. Det går med enorme mengder strøm, som heller burde vært brukt til å drive transportmidler som drives av elektromotorer, sier Schlaupitz.

Kan bli grønnvasking

Han mener det ikke er noen vei utenom å måtte ta grep som både kutter bruken av energi, samtidig som bruken og etterspørselen etter transport reduseres:

– Hele verden må legge om fra olje og gass og over på fornybare energikilder. Vi ser at utfordringen er store, og at fornybar energi er en knapphetsfaktor. Den eneste måten regnestykket kan gå opp på, er at vi bruker mindre energi. Da må vi satse på de transportformene som bruker minst energi per transportenhet, og vi må også dempe transportetterspørselen. Om vi lykkes med dette, kan biodrivstoff og e-fuel kanskje gi mening. Ellers blir dette og mye annet bare grønnvasking, sier Schlaupitz.