Lanserte feriereiser til ukjent sted – ble revet vekk

Apollo solgte reiser til steder som kundene ikke fikk vite om på forhånd. Det ble en knallsuksess. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Apollo lanserte i forrige uke et helt nytt ferieprodukt på det norske markedet. Folk ble tilbudt å kjøpe feriereiser til Syden, men uten å vite hvor de ville havne.

Selskapet ante knapt selv hvilken suksess de la opp til med Destinasjon Ukjent. Alle reisene ble utsolgt i løpet av bare to dager.

– Engasjementet og etterspørselen har gått over all forventing. Første bestilling kom allerede noen få minutter etter at tilbudet ble sluppet. Etter to korte dager var alle reisene revet vekk. Vi fylte på med nye reiser før helgen, men også disse forsvant fort, sier Beatriz Rivera, kommunikasjonssjef i Apollo.

Reis til ukjent sted

For knapp en uke siden lanserte Apollo blåturer til produktet de kaller Destinasjon ukjent. Som flysmart24 fortalte dreide seg om i praksis at kunden bestiller en pakkereise, uten å vite hvor i verden man ender opp.

Reisene må foregå i de rolige ferieperiodene for pakkereiseselskapene, i dette tilfelle i mai og første halvdel av juni.

Kundene kan velge nivå for komfort og pris, men får ikke vite det eksakte reisemålet eller hvilket hotell man skal bo på før to uker før avreise.

Denne type feriereiser ble for første gang lansert i Sverige og Danmark før pandemien, til stor suksess.

– Ja, nordmenn er vågale

Spenningen var derfor stor da konseptet for første gang skulle testes ut i Norge: Er vi nordmenn like vågale og eventyrlystne som våre skandinaviske naboer?

Hun svarer selv: – Det er vi!

Spenningen var bl.a. knyttet til hvilke kundegrupper som ville bite på dette nye ferietilbudet. Hvilke typer mennesker ville tørre å bestille reisearrangørens nye blåturer?

Velger høyeste standard

– Siden avreisedatoene ble satt utenom en fellesferie var barnefamiliene enkle å utelukke. De voksne er definitivt de mest vågale. Åtte av ti av de som bestilte en reise til Destinasjon ukjenqt var mellom 50 og 79 år – og mest populære var reisene blant aldersgruppen 60 til 69. Disse sto for godt over 30 prosent av salget alene, sier Rivera.

Og komforten? Apollos blåturer var delt inn i to ulike kategorier: Standard og Plus. For noen hundrelapper ekstra sikret de som valgte sistnevnte kategori seg et hotell med god kvalitet. Minimum fire soler, eller stjerner.

– Hele 88 prosent gikk for denne, sier Rivera.