Norse taper penger – lanserer likevel fire nye USA-ruter

Norse Atlantic Airways med fire nye ruter fra London til USA. Foto: Gatwick Airport

Det nye norske flyselskapet Norse Atlantic Airways lanserer i dag fire nye direkteruter fra London Gatwick til USA, og skal i sommer operere rute til syv transatlantiske destinasjoner fra Storbritannia.

De nye rutene åpner for to ny destinasjoner som Norse lanserer for første gang – Washington og Boston.

De to andre nye London-rutene er til Los Angeles og San Francisco, i tillegg til den eksisterende ruten til New York, og de allerede kunngjorte rutene til Orlando og Fort Lauderdale i Florida.

Flest ruter

Med denne utvidelsen vil London overta Oslos posisjon som den viktigste flyplassen for Norse Atlantic. Selskapet vil også betjene flere destinasjoner til USA fra Gatwick enn noe annet flyselskap denne sommeren, heter det i en melding fra selskapet tirsdag morgen.

Fra 1. juni vil selskapet tilby opptil seks flyvninger per uke mellom London Gatwick og Washington DC.

Fra 30. juni vil det være daglige flyvninger mellom London Gatwick og Los Angeles. Fra 1. juli vil det være tre ukentlige flyvninger mellom London Gatwick og San Francisco, og fra 2. september vil det være fem ukentlige flyvninger mellom London Gatwick og Boston. 

Slutt på Oslo-avgang

Sjefen for Norse Atlantic, Bjørn Tore Larsen, sier selskapet nå har gjort en betydelig investering i sitt britiske flyselskap, som har base på London Gatwick lufthavn og sysselsetter over 370 ansatte der.

Norse fikk for en tid tilbake eget AOC i Storbritannia, tillatelse til å drive kommersielle flyvninger fra landet.

Til nå har selskapets eneste USA-rute, til New York, vært drevet som en forlengelse av en daglig flyving fra Oslo. Flyet har startet på Gardemoen, og fløyet videre til John F. Kennedy-flyplassen etter å ha tatt på passasjerer fra Gatwick.

Nå blir denne «lokalruten» fra Oslo Lufthavn innstilt. Det skjer fra slutten av mars.   

Milliard-smell

Selv om ruteplanene er ambisiøse, sliter selskapet fortsatt med lave passasjertall og underskudd på driften.

I en status til børsen i dag går det frem at selskapet fikk et underskudd på 146 millioner dollar, rundt 1,5 milliarder norske kroner, i fjor. Da må man ta hensyn til at selve flydriften kom i gang først i fjor sommer.

Det meste av underskuddet kom det andre halvår, etter at driften var kommet i gang. I løpet av seks måneder tapte Norse 106 millioner dollar, og hadde i fjor et belegg på bare 62 prosent.

Det vil si at fire av ti seter sto tomme på selskapets fly i den aktelle seksmåneders-perioden.