Får ikke helsemerke taxfreevarer – må kutte i tilbudet

Det tynnes i utvalget av tobakksvarer på taxfree-butikkene. Årsaken er merkingen av varene. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Taxfree-kunder på norske flyplasser støter på stadig nye utfordringer som følge av norsk regelverk. Det siste er at de som er glad i en god sigar har fått betydelig færre produkter å velge mellom.

Det er det en helt spesiell forklaring på.

Tilbudet har blitt dramatisk mindre fordi det er vanskelig å få tak i sigarer fra utlandet som er utstyrt med det norske helsemerket. Det er merket som forteller at det er farlig å røyke.

Skrumpet inn

De norske reglene krever at helsemerket skal være på plass på alle tobakksprodukter. Ikke nok med det. Forskriften sier at helseadvarselen skal være påført sigarproduktene før de tas inn i Norge.

Derfor har utvalget skrumpet inn:

–  Varene må ha norsk helseadvarsel på. Det er det en del sigarprodusenter som ikke lager. Og vi har ikke lov til å klistre på slike merker i etterkant, sier kommunikasjonssjef Haakon Dagestad i Travel Retail Norway (TRN) til flysmart24.

Problemet kunne vært løst hvis taxfree-butikkene selv hadde hatt anledning til å klistret slike advarselsmerker på produktene før de ble satt ut i hyllene. Det er ikke mulig, det ville i så fall være et lovbrudd.

Klart forbudt

Det bekrefter avdelingsdirektør Erlend Bø i Helsedirektoratet overfor flysmart24:

– Alle tobakksvarer skal være merket med helseadvarsler som viser helseskadene ved bruk av tobakk. I regelverket fremgår det at det er forbudt å innføre slike varer hvis de ikke er merket og utformet i samsvar med merkeforskriften. Som følge av at det er forbudt å føre inn umerkede varer til landet, må nødvendig merking være påsatt varene før de ankommer Norge, sier Bø.

Dagestad sier at TRN til enhver tid skal følge alle regler myndighetene setter for avgiftsfri omsetning, og at situasjonen har blitt noe bedre i løpet av det siste halve året.

Treffe riktig

-Vi er likevel langt fra å ha utvalget vi hadde før pandemien. Sigarer er en liten kategori, men kundene er faste og vet hva de vil ha. Så viktig å treffe riktig for å tre god service, sier han.

Dagestad sier at TRN nå vurderer å ta et nytt grep siden situasjonen ikke ser ut til å kunne bli bedre med mindre selskapet får på plass merkingen på en forskriftsmessig måte:

– Vi vurderer å få klistret på advarsel-merkingen i utlandet før det importeres til Norge. Etter som sigarer ikke har standardiserte forpakninger og det er tydelige formkrav til helseadvarslene, er dette en del styr å få til. Vi må da skaffe advarsler til individuelle forpakninger og kunne endre varene før de krysser grensen til Norge, sier Dagestad.

Måtte klistre på vinflasker

Taxfree-utslaget har tidligere hatt trøbbel med merking av varer. For noen år siden oppsto det en situasjon der etiketten på enkelte vinflasker var påført informasjon om at vinen hadde vunnet priser for sin kvalitet.

Dette slo Helsedirektoratet ned på og mente det var reklame. TRN fikk etter hvert selge varene, men først etter at ansatte manuelt klistret sorte lapper på tusener av flasker og som dekket over informasjonen om utmerkelsene vinen hadde fått.

Avdelingsdirektør Bø i Helsedirektoratet sier at det fins anledning til å gi lov til annen praksis:

– Direktoratet kan i særskilte tilfeller gi dispensasjon fra merkeforskriften. Forvaltningspraksis viser imidlertid at adgangen til å gi slik dispensasjon er svært snever og at den er begrenset til enkeltstående tilfeller som ikke innebærer salg til forbruker, sier han.