Pilot-topp slår alarm: – Passasjerer hører ikke etter

Passasjerer må forstå at det er viktig å følge med på sikkerhetsinformasjon, selv om man flyr ofte. Nå advarer nestlederen i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval (t.h.) mot å ignorere slik informasjon. Foto: Knut-Erik Mikalsen/privat

For flyselskapene er sikkerhetsinstruksjonen foran en flytur en lovpålagt prosess. Kabinbesetningen foretar den for å forberede passasjerene hvis det skulle oppstå en uventet og dramatisk hendelse under flyturen.

Likevel opplever flybesetninger at svært mange passasjerer gir blaffen i denne instruksjonen.

Selv om de blir bedt om å ta øretelefonene av og følge med på informasjonen, velger mange å ignorere beskjedene også når kapteinen ber alle innstendig om å følge med – også de som reiser ofte.

Måtte gjenta beskjed flere ganger

Det at mange ikke hører etter når viktige beskjeder blir gitt, ble belyst i en sak i flysmart24 for kort tid siden. Pilotene på et SAS-fly på vei til Gardermoen skulle foreta en krevende landing i tykk tåke. Det var en såkalt kategori 3-landing.

Da ga besetningen beskjed om at all elektronikk måtte slås helt av før landing. Det ble presisert at det ikke var nok å ha utstyret i flymodus.

Mange om bord ga enten bare blaffen i beskjeden eller ikke hørte at pålegget ble gitt.

Beskjeden ble av den grunn gjentatt flere ganger og med stigende intensitet. Dette skapte igjen engstelse hos andre passasjerer.

Skjønner ikke at det er viktig

En av de her i landet som som har størst kunnskap om sikkerhetsarbeidet i luften er Jo Bjørn Skatval.

Han er nestleder i Norsk Flygerforbund og tidligere leder for flysikkerhetskomiteen. Han er pilot i SAS, og har over et par tiår bak seg i cockpit.

Han er oppgitt over at så mange ser ut til å ikke forstå viktigheten av å følge med når kabinbesetningen går i gang med sin informasjon.

De hører rett og slett ikke etter når sikkerhetsinformasjonen blir gitt:

Kan være dramatisk

– Som passasjer i et fly kreves det at en har satt seg inn i den sikkerhetsinformasjonen som gis, og ofrer noen tanker på hvor man skal gå og hva man skal gjøre hvis det skjer noe. Det hjelper ikke å komme etterpå og si at «ingen ga beskjed» eller at «det var ingen informasjon,» sier Jo Bjørn Skatval til flysmart24.

Skatval sier at han og resten av besetningen kan ha ansvaret for oppunder 200 voksne og barn på flyvningene. Mange av de reisende er heller ikke like bevegelige, og klarer ikke å respondere hvis det skjer noe dramatisk.

Sikkerhetsinstruksjonen kan være kritisk viktig i en slik situasjon:

Bønn til de som reiser med barn

– Crewet om bord vil være opptatt med krisetiltak. Det er ikke tid til å forklare hver enkelt på nytt hvor de skal evakuere eller vise hvor redningsvestene er. Man må klare seg selv.

Han har en spesiell og innstendig oppfordring til de som reiser med barn:

– Til dere er det viktig å si at barna dine stoler på at du som voksen vet hva dere må gjøre, sier Skatval.

Han er forbauset over hvordan mange forholder seg:

– Det er interessant å observere at blant mange passasjerer er det altfor mange som ikke løftet blikket fra mobiltelefonene sine for å se på sikkerhetsbriefingen. De som prater fortsetter å prate. De som surfer fortsetter å surfe. Men alle fortsetter å se ned gjennom hele orienteringen, sier Skatval.

«Fortsetter å se ned»

Han sier at det er viktig å få en oppfriskning av informasjonen, selv om man har hørt den aldri så mange ganger før:

– Informasjonen er gitt, med teskje, men det er jo ikke noen som går rundt og løfter hver enkeltes øyne opp så de skal få med seg hva som blir vist og fortalt. Man bør enkelt og greit benytte seg av privilegiet man har til å følge med i et par minutter av sin digitale hverdag. Følg med på sikkerhetsdemoen om bord, også du som flyr ofte. Hjernen trenger overlæring for å fungere godt i en krisesituasjon, og da bør underbevisstheten automatisere håndgrepene så godt som mulig. Tenk gjennom hva en evakuering kan medføre. Og hvem du skal ta deg av om uhellet skulle være ute, sier Skatval.