Landet i tykk tåke – alle beordret til å slå av elektronikk

De gjentatte beskjedene til de reisende om å slå av all elektronikk under landingen i tykk tåke, opplevdes nokså dramatisk av noen SAS-reisende. Illustrasjonsfoto: Knut-Erik Mikalsen

Da flyet skulle lande på Oslo Lufthavn var tåken denne kvelden så tett at det knapt var mulig å se vingen. Da fikk passasjerene flere ganger beskjed om at det ikke var nok å sette sette mobilen og annet elektronisk utstyr i flymodus.

De måtte slås helt av.

– Dette skjer ikke ofte, sier pressesjef i SAS, Tonje Sund, til flysmart24.

For enkelte om bord på SAS-flyet opplevdes de gjentatte påbud om nedstenging av all elektronikk som et tegn på at situasjonen helt klart var utenom det vanlige.

Er det forsvarlig?

– De ba alle slå av all elektronikk, ikke bare la det stå i flymodus. Alt måtte av. Dette ble det gjentatt flere ganger. Dette var nødvendig for at flyets automatiske landingselektronikk ikke skulle forstyrres som ble det sagt, forteller en av de reisende denne kvelden til flysmart24.

Var dette er farlig situasjon? Den erfarne flypassasjeren har reist mye. Ofte i dårlig vær og tøffe forhold i Nord-Norge, men aldri opplevd noen liknende, forteller han. Det var svært tykk tåke da flyet kom inn over rullebanen på Gardermoen.

Han lurer på: Er det slik at en landingen de var med på denne kvelden og med slike tiltak overfor de reisende var et uttrykk for at flyet ble tatt ned i ytterkanten av hva som er forsvarlige forhold?

Skjer ikke ofte

– Absolutt ikke, svarer pressesjef Tonje Sund.

Hun har alliert seg med kunnskap og innsikt fra erfarne piloter i selskapet når hun overfor flysmart24 forklarer hva som skjedde denne kvelden.

Hun er imidlertid klar på én ting:

Dette er ikke noe som skjer ofte. Flyvere opererer under landinger med kategori I, II og III-landinger, der sikten på landingsrullebanen bestemmer hvilken landingsprosedyre som skal brukes.

– Disse passasjerene opplevde en såkalt kategori 3-landing, CAT III, forteller Sund.

Begrenset sikt

Da har man en full instrumentell innflygning på grunn av begrenset sikt.

– Dette skjer ikke veldig ofte, men det gjøres for eksempel når det er tett tåke og her i Norge med ‘mye vær’: Da kan slike situasjoner oppstå. For å sikre at det ikke blir noen forstyrrelser på systemene om bord blir man bedt om å skru av alle elektroniske enheter, og det er ikke nok å ha på flymodus, forteller Sund.

Hun forsikrer at også denne SAS-landingen skjedde under på en betryggende og kontrollert måte:

– Sikkerheten er alltid i førersetet, og en CAT III landing er fortsatt helt trygt, sier hun.

Godt trent

Sund forteller at pilotene svært godt trent til å håndtere ulike værforhold. Skulle landingsforholdene vurderes som for dårlige, så vil man helt enkelt enten sirkle over flyplassen i påvente av bedre landingsforhold, eller man vil gå til en annen flyplass, forteller Sund.

Hun sier at folk som opplever en slik landing kan følge seg helt trygge, men sier at det er viktig at alle under en kategori 3-landing passer på å følge instruksene fra kabinpersonalet om bord.

– Jeg forstår at noen kan undre over hvor trygt det er. Dersom man har spørsmål er det bare å snakke med personale om bord, så er de glade for å svare på spørsmål man måtte ha, sier hun.