Kraftige reaksjoner i turistland – må si aktivt nei til tips

En ny tipskultur er i ferd med å spre seg i Spania. Der må du si fra hvis du ikke vil gi tips til servitøren. Her en restaurant i Malaga. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det å tipse på restauranter og hoteller i utlandet kan være en vrien affære, siden praksisen er ulik fra land til land.

Nå er en ny tips-trend i ferd med å snike seg inn i Spania. Spanske aviser omtaler det som at «den amerikanske tipskulturen» nå er i ferd med å innta den norske feriefavoritten.

Reaksjonene har ikke latt vente på seg: – Dette vil ødelegge Spania, skriver kunder i sosiale medier. Også norsk professor reagerer overfor flysmart24 svært negativ over den nye praksisen.

Den nye virkeligheten mange nå vil møte er at heretter risikere å aktivt måtte si nei til tips etter et måltid ute. Dette blir man tvunget til å ta stilling til straks regningen skal betales.

Vil helst ikke si nei

Avisen Las Provincias skriver at det i mange populære ferieområder – og spesielt i de store byene – nå dukker opp spørsmål på regningen om hvor stor sum man vil betale i tips hvis man ønsker. Det er snakk om opp til 10 prosent ekstra.

Dette, skriver avisen, bryter med den tradisjonen som har eksistert til nå.

Dagens praksis er at kunden selv velger om og hvor mye vedkommende vil tipse. Det skjer som regel ved at vekslepenger blir liggende igjen, eller at man legger igjen noen euro etter å ha betalt med kort.

Nå har det kommet nye regninger som kritikerne mener vil gjøre at kunder vil vegre seg mot å ikke gi noe ekstra fordi det kan gi kunden dårlig samvittighet.

Slippe belastning

Den nye ordningen gjør at du vil få regningen som før. Men der summe du skal betale dukker det nå opp alternativer kunden må ta stilling til:

Om du vil gi 5 prosent, 8 prosent eller10 prosent i tips. Den faktiske sluttsummen er da regnet ut og vises for alle alternativene. Du må selv krysse av på regningen hvor mye du vil gi tips, eller krysse av hvis du ikke vil gi tips.

Artikkelen fortsetter under bildet

Denne type restaurantregninger dukker nå opp i Spania. Her må du krysse av hvis du ikke vil gi tips. (Skjermdump YouTube/Las Provincias)

Generalsekretæren i organisasjonen Facua-Consumers in Action, Ruben Sánches, sier til spansk presse at tipskulturen kommer fordi restauranteierne nå ønsker å velte mer av lønnskostnadene til servitørene over på kundene.

En annen forklaring på at kravet om større tips nå blir mer fremtredende i Spania, kan være det faktum at landet nå opplever en kraftig boom av amerikanske turister.

Tipser som hjemme

Så langt har fenomenet blitt registrert i Madrid og Barcelona, men folk frykter at dette skal bli standard over hele landet snart. Avisenes kommentarfelter flommer over av rasende reaksjoner fra folk som vil ha seg frabedt det nye kravet om tips.

Som flysmart24 har skrevet tidligere settes det nå opp stadig flere direktefly fra USA til ulike spanske feriemål. Dette er en gruppe turister som raskt har blitt svært så populære på spanske hoteller og restauranter.

Mange amerikanere har nemlig tatt med seg tipskulturen hjemmefra, og har overrasket serveringspersonell med å gi både 10 og 20 prosent i tips – slik kravet er hjemme i USA. Der fungerer tips som en viktig del av lønnen, siden grunnlønnen ofte er svært lav.

Sánches sier at spanske restauranter har lagt seg på riktig siden av loven fordi de gjør det frivillig å betale tips som de blir oppfordret til via betalingsterminalen.

«Takk for god service»

Professor ved Norges Handelshøyskole, Tor W, Andreassen, sier til flysmart24 at han godt forstår at den nye praksisen skaper negative reaksjoner hos mange:

«Gleden ved å tipse blir borte»

Tor W. Andreassen. Foto: NHH

– Tips skal være takk for god innsats ikke en måte å få kundene til å betale lønnen – noe som skaper inntrykk av en grådig arbeidsgiver. Det frivillige og gledespregede ved å «takke for god service» er borte. For norske turister rykker det litt når den nye praksisen rulles ut. For amerikanske turister er det derimot normalt og dermed en god tilpasning for restaurantene til å øke fortjenesten, sier Andreassen.

Han trekker også frem et annet negativt element ved å la sluttsummen være retningsgivende for tips:

– Det er en innebygget ulogiskhet i tippingen – den blir regnet etter en prosent av sluttsummen mens jobben er den samme. Konsekvensen kan være at de ansatte blir mer opptatt av å selge fremfor å yte service og skape gode opplevelser. For turistfeller uten særlig gjenkjøp, vil dette fungere siden kundene ikke kommer tilbake, sier Andressen.