Hvis du velger å reise med Flytoget til Gardermoen, er du samtidig omfattet av det som selskapet selv omtaler som verdens beste flygaranti. Du vil få ny billett hvis en forsinkelse hos Flytoget gjør at du ikke når flyavgangen.
Nå viser det seg at det hefter punkter med denne garantien.
De gjør at det absolutt ikke er noen automatikk i at forsinkede reisende vil bli utstyrt med nye flybilletter ved togforsinkelse, garanti aldri så mye.
Skulle til Berlin
En fersk sak i Transportklagenemnda for kollektivreiser forklarer hvilke krav som må være innfridd når den reisende setter seg på toget.
En nordmann skulle reise med Norwegian til Berlin. Han satset på Flytoget. Flyet hadde avgang fra Oslo Lufthavn klokken 18.00.
Han reiste med togavgangen kl. 16.40 fra Oslo S, som ville være på flyplassen kl. 17.02. Toget ble imidlertid forsinket, slik at han
ankom kl. 17.33. Klager mistet dermed flyvningen til Berlin.
Smal sak, mente mannen og kjente til Flytogets omtalte garanti.
Men nei….
Den sier at skulle noen oppleve en forsinkelse på over 30 minutter på vei inn mot Gardermoen som medfører at du ikke rekker flyet, kjøper Flytoget ny flybillett til deg. Uansett hva forsinkelsen skyldes.
Mannen dro tilbake til Oslo med drosje, og kjøpte ny billett til Berlin neste dag. Han betalte 434 euro, som med dagens kurs tilsvarer 5 000 kroner.
Han fikk drosje dekket av Flytoget, men avslag på flybilletten. Flytoget mente han var for sent ute til å rekke flyet. De viste til at hans opprinnelige flytog ville være på Gardermoen 58 minutter før avgang.
Kunden protesterte på dette, og viste til at innsjekkingsfristen for Norwegian på internasjonale flyvninger er på 45 minutter. Derfor mente han å ha krav på å få den nye billetten dekket.
Gir Flytoget medhold
Flytoget sa nei, og dermed havnet saken i klagenemnda. Den har nå sett på saken, og gir Flytoget rett i at mannen ikke ble omfattet av flygarantien.
Flytoget henviser nemlig til sine betingelser som fort kan gjøre at flygarantien ikke gjelder. Den viktigste er at du først får ny billett «dersom du har kommet til flyplassen i god tid,» som det går frem av garantiinformasjonen.
Flytoget har i sitt svar til nemnda pekt på at denne fristen er 90 minutter på internasjonale flyvinger, og at mannen da kom 32 minutter for sent til Oslo Lufthavn for å kunne bli omfattet av garantien.
At Norwegian har en innsjekkingsfrist på 45 minutter, som mannen henviste til, var her ikke relevant. Selskapet har en anbefaling om oppmøte 120 minutter før avgang.
Kan bli endret
Når klagenemnda ga Flytoget medhold i at garantien ikke omfattet mannens sak er det fordi den mener at mannen ikke forholdt seg til anbefalt oppmøtetid, men til innsjekkingsfristen. Det er ikke det samme, konkluderer nemnda.
Direktør for kommunikasjon og bærekraft i Flytoget, Ida Marie Fottland, sier i en kommentar til flysmart24 at Flytoget nå legger til grunn at Oslo Lufthavn anbefaler minst 60 minutter fremmøte på innenlandsturer og 90 minutter på utenlandsturer.
– I denne saken viste vi til Norwegians anbefalinger for oppmøte fra deres nettsider. Den anbefaler 120 minutter. Det er dette nemda også legger til grunn ved sin saksbehandling. Vi har til nå forholdt oss til Avinors tidligere anbefaling med 60 minutter på innlands reiser og 90 minutter for utland. Vi er nå i prosess med å vurdere å endre vilkårene da Avinor nå viser til flyselskapene i stedet for å komme med en anbefaling, sier Fottland.