Flykrav i Norge øker – største erstatning på 840 000 kr.

Reisende kan ha krav på kompensasjon hvis flyet ankommer reisemålet tre timer forsinket eller mer, eller blir innstilt. Foto: Avinor

Flere norske flypassasjerer sender inn om erstatning som følge av forsinkelser og kanselleringer hos flyselskapene. Den største enkeltutbetalingen i fjor var på 843 000 norske kroner.

Dette viser tall fra Flyhjelp.no, et av de selskapene som har spesialisert seg på å ta saker der reisende mener de har krav på kompensasjon etter EU-lovgivningen.

– Ja, vi har sett en solid økning i saker. Spesielt fra Norge, sier Frederik Hedegaard til flysmart24. Han er markedssjef i Flyhjelp, et opprinnelig dansk selskap med norsk avdeling. I dag operer det i Danmark, Sverige, Norge og Finland.

Forhatt blant flyselskapene

Det fins en rekke selskap som tilbyr reisende, som har vært utsatt for flytrøbbel, juridisk hjelp overfor flyselskapene. Mange reisende synes jobben med å kreve erstatning er vanskelig.

Da tilbyr selskap som Flyhjelp sin assistanse. Det skjer mot en provisjon på 30 prosent av erstatningssummen hvis saken ender med medhold. Hvis saken tapes, skal kunden ikke betale noe.

Disse selskapene er forhatt blant flyselskapene. De minner alltid kundene på om at det gratis å søke om kompensasjon selv og direkte til flyselskapene. Likevel velger mange å få hjelp fra selskap som bl.a. Flyhjelp og Airhelp.

Tallene som Flyhjelp kan presentere overfor flysmart24 for det norske markedet, forteller ifølge Hedegaard om en klar økning i krav og som vil overstige fjoråret med god margin:

Dette gir flest krav

– Fra januar til juni i fjor hadde vi 9 700 saker å håndtere. I år hadde vi bare perioden januar – mars i alt 8 100 saker, på halvparten av tiden i fjor, sier Hedegaard.

Det er helt klart forsinkelser og kanselleringer som skaper flest krav. Det dreier seg om 49 prosent av sakene for disse, mens de resterende 2 prosent dreier seg om saker der passasjerene har blitt nektet ombordstigning – såkalt denied boarding.

Han forteller at den største saken Flyhjelp hadde i Norge i fjor, dreide seg om en flyreise der 12 passasjerer. De skulle reise fra New York, via Amsterdam til Stavanger.

– Da ble flyet til Stavanger kansellert. Det medførte at de ble forsinket og oppnådde dermed retten til 600 euro i kompensasjon per passasjer, forteller Hedegaard.

Har ikke ressursene

Han sier at Flyhjelp har hatt mange saker fra SAS, Norwegian, Widerøe og KLM for norske kunder.

– Typisk for de gangene flyselskapene prøver å unngå kompensasjonsplikten er at de bruker argumenter som dårlig vær, og påstanden om at det foreligger ekstraordinære forhold som gjør at de ikke er erstatningspliktige. De vet at vanlige folk ikke har de samme ressursene som oss til å sjekke sannheten. Vi har tilgang til datapakker og andre ting som gjør oss i stand til å løfte bevisbyrden og ramme flyselskapene der det gjør vondt: sannheten, sier Hedegaard.

Skal ære enkelt

De som ikke orker å gjøre jobben selv eller ikke vet hvordan man går frem, kan få en rettledning på sidene til selskaper som Flyhjelp.

Det er lagt opp til at prosessen med å finne ut om man har et krav eller ikke, er enkel.

– Et generelt råd til passasjerer som opplever forsinkelser eller kanselleringer kan være å gå til selskaper som oss og bruke vår gratis kompensasjonskalkulator. På 2 minutter vil de kunne finne ut om de er berettiget til erstatning, uten å måtte binde seg til noe. Det krever bare at de legger inn litt flyinformasjon. Så kan systemet komme med et tilbud på hva de har krav på. I tillegg har vi også en spørsmål- og svarside med vanlige spørsmål. Der kan reisende få informasjon basert på den konkrete situasjonen de er i, sier Hedegaard.