Super-jumboen inn på rute til norsk feriefavoritt

Fra vinterprogrammet kan norske Thailand-reisende velge å fly Lufthansa A380 til Bangkok. Foto: Lufthansa

Mens nordmenn venter på at det igjen skal bli en non stop-forbindelse mellom Oslo og nordmenns feriefavoritt i Asia, har det dukket opp et nytt reisetilbud til Thailand med bare en mellomlanding.

Det er tyske Lufthansa som nå har besluttet å sette inn verdens største passasjerfly, Airbus A380, inn på ruten mellom München og Bangkok.

Ruten starter 28. oktober og det er første gang Lufthansa tilbyr denne ruten med A380-fly. Det vil øke setekapasiteten på 75 prosent i forhold til dagens flymateriell på ruten, som betjenes med en Airbus A350.

Kraftig utvidelse

Det blir litt av noen endringer i tilbudet med kjempeflyet:

Overgangen fra A350 gir Lufthansa mulighet til å tilby et større kapasitet enn noen gang før:

A380 tilbyr 509 seter, og hele 371 av dem i økonomiklassen. De som ønsker å kjøpe seg opp har muligheten til 52 eter i premium economy og 78 seter på business. Helt foran er også 8 første klasse suiter.

Airbus A350 har til sammenligning 293 seter i Lufthansas versjon.

Mange Oslo-avganger

At ruten går fra München innebærer at nordmenn vil ha gode muligheter til å finne gjennomgående billetter til Bangkok-flyet, som ikke har avgang før klokken 22.20 på kvelden.

Lufthansa flyr i kommende vintersesong opp til tre ganger om dagen mellom Oslo og det som har blitt Lufthansas nye A380-hub. München.

I tillegg til Bangkok, kommer Lufthansa også til å sette inn verdens største passasjerfly på flere ruter.

Det gjelder ruten til Los Angeles, der det også blir daglige avganger.

Populært fly

Det spesielle med Airbus A380 er de enorme dimensjonene, og følelsen av å ha virkelig god plass om bord.

Flyet er det eneste som har passasjerdekk i to fulle lenger gjennom hele flyet. Det har flere ganger blitt kåret til de reisendes klare favoritt.

Likevel har mange flyselskap kvittet seg med flytypen. Vel er den populær blant passasjerene, men ikke hos flyselskapenes økonomisjefer.

Med sine fire motorer er den dyr i drift, og det er ikke en fordel i en tid da flyselskapene kapper alle utgifter inn til beinet.