Sykehusinnlagt for ørebetennelse – nordmenn advares

Mange trenger legehjelp på en reise i utlandet. Hvem dekker regningen hvis prisen løper løpsk og man blir overbehandlet? Foto: Shutterstock

Landets største selskap for reiseforsikring, Europeiske, har rykket ut med en advarsel til nordmenn mot å la seg overbehandle på sykehus når de er på reise i utlandet.

Selskapet har vist til eksempler der nordmenn har blitt sykehusinnlagt og behandlet intravenøst når de har oppsøkt lege, bare fordi de har hatt ørebetennelse.

Europeiske melder at dette er en økende trend, og mistenker at klinikker og sykehus utnytter ledig kapasitet til å sikre seg ekstrainntekter på å behandle kunder med reiseforsikring mer enn nødvendig.

Ut over helsen

Dette advarer de mot:

– Én ting er at kostnadene øker drastisk, men langt verre er det at det i enkelte tilfeller går ut over pasientens helse. Det er ingen som er tjent med at mennesker overbehandles – med unntak av de som profitterer på det, sier Andreas Handeland i Europeiske i en pressemelding.

Men, hva risikerer en kunde som blir utsatt for overbehandling og der forsikringsselskapet reagerer på beløpet de må ut med? Står kunden da i fare for å få avkortet erstatningen, fordi man ikke sørget for å stanse behandlingen?

Her er Handeland klar:

Den reisende skjermet

– Hvis noen blir hasteinnlagt for akutt behandling, og ender opp med å bli overbehandlet, gir vi selvsagt ingen avkortning. Men det hender vi setter begrensninger når kunder, etter å ha snakket med oss på forhånd, oppsøker sykehus vi fraråder å bruke, sier Handeland til flysmart24.

Han sier at Europeiske på generelt grunnlag anbefaler at reisende som trenger legehjelp eller må på sykehus i utlandet tar kontakt med selskapet først – i den grad det er mulig.

Løper løpsk

– Er man allerede i et behandlingsforløp, og man mistenker at man er utsatt for overbehandling bør man ta kontakt med oss så raskt som mulig. Enda viktigere enn kostnadene er det å sørge for at pasientene får korrekt oppfølging og behandling. Det kan våre leger og sykepleiere hjelpe til med. De kan også bistå med å få kundene våre hjem til Norge, sier Handeland.

Hvis en kunde benytter seg av et sykehus som Europeiske fraråder, kan det skje at den reisende må dekke noe av kostnadene selv:

Dekke noe selv

– I slike tilfeller dekker vi behandling på linje med det vi hadde gjort på gode sykehus vi anbefaler. Så kan den reisende velge å dekke et eventuelle tillegg selv hvis vedkommende drar dit likevel. Våre folk vet en god del om hvilke leger og sykehus i utlandet som gir riktig og god behandling, og hvilke man bør styre unna. Vi vil aldri anbefale kundene våre å oppsøke sykehus eller klinikker der fokuset på profitt trumfer hensynet til folks helse, sier han.

«Går ut over pasientens helse»

«Går ut over pasientens helse»

Andreas Handeland. Foto: Europeiske/If

– Hvem ønsker vel å tilbringe flere dager i en sykeseng med intravenøs behandling, unødvendige prøver og store medisindoser, når det hele kunne vært løst med en resept og en hviledag eller to på hotellrommet? Vi kjenner faktisk til tilfeller der overbehandling og høye medisindoser har skapt farlige situasjoner, sier Handeland.

Overdriver covid

Hos Europeiske har man erfaring med at flere klinikker og sykehus opprettholder unødvendige covid-tiltak.

Det er det både norske reisende og forsikringsbransjen som betaler for.

– Det er fortsatt ekstremt mye covidtesting der ute. Langt mer enn det lokale myndigheter anbefaler. I tillegg må man en del steder betale i dyre dommer for ekstra hygienetiltak knyttet til pandemien. Det er grunn til å tro at dette ikke bare handler om gode rutiner, men også å tjene penger på turister som ikke har grunn til å stille spørsmålstegn ved praksisen, sier Handeland.