Nedgang i april – satser på nytt samarbeid i luften

Nå kan Widerøe-reisende kombinere en reise med Norwegian på hele lavprisselskapets rutenett. Foto: Knut-Erik Mikalsen

De norske flyselskapene klarer ikke å oppnå lønnsomhet i de vanskelige vintermånedene. Også Widerøe må konstatere nedgang, men satser på at utvidet samarbeid med Norwegian skal bety ny løft.

Dette går frem av en melding fra Widerøe onsdag.

Her går det frem at antall reisende med selskapet sank med 13,7 prosent i forhold til samme måned i fjor.

Usikkert marked

Ikke nok med det:

Markedsutsiktene fremover anses som usikre. Selskapet skriver at nødvendige prisjusteringer har hatt direkte påvirkning på etterspørselen, og at en fortsatt svak kronekurs vil fortsette å påvirke lønnsomheten i selskapet negativt. 

– Bransjen er i en svært vanskelig situasjon der svak kronekurs gir store kostnadsøkninger som vi kun delvis kan sende videre til kundene. Dette kombinert med en stor skatte og avgiftsøkning sammenlignet med 2022, gjør at totalmarkedet for første gang er mindre enn 2022, sier konsernsjefen i Widerøe, Stein Nilsen.

Lyspunktet

Så er det lyspunktet Widerøe håper på skal bringe flere passasjerer om bord i flyene og økte inntekter:

I fjor sommer inngikk Widerøe et billettsamarbeid med Norwegian på hele rutenettet. Slik skulle passasjerene få mulighet til å reise sømløst med begge selskapene, såkalt interlining.

Det har tatt litt tid å få samkjørt opplegget, men ifølge kommersiell direktør Christian Skaug er det nå klappet og klart for å tas i bruk i full skala, og med samme praktiske opplegg som selskapet allerede har hatt med SAS i årevis.

I første omgang har samarbeidet omfattet gjennomgående billetter ved reiser innenlands og til Storbritannia og Spania.

Kun én billett

Når det nå utvides innebærer det f. eks. at en reisende fra en flyplass på kysten av Finnmark kan sjekke inn på sin lokale flyplass, og til fly med Widerøe til nye land som f. eks. Hellas, Italia, Frankrike og Kroatia.

Hele reisen skjer på én billett. Bagasje vil også være innsjekket hele veien, fra avgangs- til ankomststedet. 

Når man skifter fra Widerøe til Norwegian blir bagasjen sendt videre uten at den reisende behøver å foreta seg noe – uansett hvor mange mellomlandinger det er med Norwegian. Så kan bagasjen plukkes opp på endelig reisemål, i inn- eller utland.

Ønske fra publikum

Samme prosess er det på returen. Går reisen fra utlandet via Oslo Lufthavn, kan man også benytte forenklet transfer, eller domestic transfer.

– Vi har i mange år fått tilbakemeldinger fra våre kunder om at de ønsker å fly videre med Norwegian. I dag markerer vi at den muligheten er til stede for alle våre kunder også til Norwegian sine utlandsruter, sier Skaug.

Norwegian flyr i sommer mer enn 300 ruter til 114 destinasjoner.