Advarer norske turister – dårlig standard på sykehus

Behandlingstilbudet i flere aktuelle ferieland har lavere standard enn vi er vant med i Norge, advarer forsikringsselskap. Foto: Shutterstock

Hvert år blir mange nordmenn syke mens de er på ferie i utlandet. Nå advarer forsikringsselskap mot at reisende risikerer å møte sykehus med svært dårlig standard, også i Europa.

Det er forsikringsselskapet Fremtind som nå rykker ut med en advarsel som spesielt retter seg til de som legger feriereisen til enkelte europeiske land og land utenfor euro-sonen:

Sjekk kvaliteten på helsevesenet i landet før ferieturen blir kjøpt.

Får seg en overraskelse

– Noen får en ubehagelig overraskelse når de blir syke. Derfor opplever vi at mange kunder klager på standarden på sykehus i utlandet. Spesielt gjelder det for offentlige sykehus, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind til flysmart24.

Fremtind viser til at turoperatørene sier det er stor pågang på utenlandsreiser denne sommeren, og at mange velger å legge ferien til land som Tyrkia, Bulgaria og Polen. 

Også i Europa

Hun ber derfor folk sjekke hvordan standarden er på sykehusvesenet i det landet man velger å legge ferien til. Man finner slik informasjon bl.a. på Utenriksdepartementets landsider.

– Man behøver ikke å gå veldig mye lenger enn til sørlige Europa eller til tidligere Øst-Europa der turismen ikke er spesielt utbygd, for at dette er vanlig. Selv i land som Hellas og Spania opplever vi dette. Vi ser også at standarden er dårlig i enkelte land i Asia med de samme utfordringene om at de forventer at pårørende må bistå, sier Hofstad-Nielsen.

Dekker ikke «tort og svie»

Da mener selskapet folk må være klar over at de, hvis de blir skadd eller syke, risikerer å møte et helsevesen som lagt fra har den standarden vi er vant til her hjemme i Norge.

Hun mener derfor at standarden i andre land er noe som den enkelte reisende bør ta med i vurderingen når de velger feriedestinasjon.

– Forsikringen dekker ikke «tort og svie» eller misnøye med helsevesenet, sier Hofstad-Nielsen.

Bråk og overfylte rom

Hun viser til at pasienter risikerer å oppleve at det kan være mange innlagte på et rom, mye prat og bråk, det tas ikke hensyn til pasienten, er lang ventetid og pasienten opplever at vedkommende ikke får den hjelpen han eller hun trenger.

– Ofte er det lagt opp til at pårørende må bistå med praktiske ting som toalettpapir, vann og mat. Når vi blir syke på ferie forventer vi gjerne at fasilitetene på sykehusene er like gode som her hjemme. Slik er det dessverre ikke. I enkelte land kan du oppleve at medisinsk utstyr ikke finnes, eller at sykehusene er fulle. Det kan også være språkbarrierer som gjør det vanskelig å kommunisere med helsepersonellet, sier Hofstad-Nielsen.