Det er knyttet en ikke liten prestisje til det å operere verdens lengste flyrute. I dag er det Singapore Airlines som har rekorden. Den jakter australske Qantas på.
I mange år har Qantas planlagt det som har blitt kjent som «Project Sunrise.» Det er åpning av en nonstop-rute fra østkysten av Australia til London.
Nærmere bestemt fra Sydney til London Heathrow. Selskapet har til og mest testfløyet ruten med spesialfly for bl.a. å se hvordan mannskap og passasjerer vil reagere på en så lang og sammenhengende flyreise.
Klar om et par år?
Etter at ulike tidspunkter for åpning har versert i årenes løp, ble prosjektet stanset av pandemien.
Nå snakker Qantas igjen om ruten, og nå er det tale om å kunne lansere rekordruten sent i 2025.
Den lengste ruten i dag flys fra John F. Kennedy-flyplassen i New York og Changi-flyplassen i Singapore, av Singapore Airlines.
Den ruten er 9 532 miles lang, og står hos Singapore Airlines oppført med en flytid på 18 timer og 50 minutter.
20 timer i luften
En rute fra Sydney til London blir enda lenger, den blir 10 576 miles og vil ta rundt 20 sammenhengende timer å fly med et Airbus A350 spesialinnredet fly.
Fordi flyvingen blir så lang har selskapet brukt mye ressurser på gi passasjerene mer plass og et komfortabelt opphold i flyene. Derfor har man undersøkt også matserveringen for å få den tilpasset så lange turer.
Dessuten blir flyene innredet med eget avslapningsrom der reisende kan strekke på benene, og ellers kunne utføre fysiske øvelser for å sikre godt blodomløp.
Spesialfly
Qantas versjon av de 12 Airbus A350-1000 som skal brukes vil bli konfigurert med plass til 238 passasjerer. Dette sammenlignet med 300-pluss seteoppsettet hos andre selskap som bruker denne flytypen.
Selskapet satser også på en nonstop-rute fra Sydney til JFK-flyplassen i New York. Den vil bli noe kortere enn til London.