Dropper klær og takeaway – kjøper heller flybilletter

EasyJet er britenes største lavprisselskap: Der har man sin egen versjon om hvorfor flybillettsalget er så godt nå under en dyrtid. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det har forundret mange at salget av flybilletter har vært så intenst som det flyselskapene påstår, i en tid med kraftig inflasjon og økonomisk usikkerhet.

Blant de selskapene som kan fortelle om godt salg, er britenes største lavprisselskap – EasyJet.

Selskapet har en svensk toppsjef, Johan Lundgren, og han har latt seg intervjue av avisen Independent.

Han forklarer hvorfor selskapet selger flybilletter som aldri før:

Britiske feriegjester kutter nå ned på takeaway, måltider ute og nye klær for å betale for utenlandsreiser, mener selskapet.

Forleden la det frem et regnskap for siste halvår som, hos flyselskaper flest, viste underskudd i vintermåndene.

Men, foran kommende sommer er det fullt fart i salget og gode priser for billettene:

På tilgjengelige billetter mellom juli og september i år er allerede 73 prosent bestilt. Årsaken er ifølge EasyJet at folk nå prioriterer det å reise, etter to år med restriksjoner som følge av pandemien.

Da er de også villige til å endre sine vaner for å få råd til det:

EasyJet har funnet ut at britiske reisende kutter ned på takeaway (45 prosent), måltider ute (42 prosent) og klær (30 prosent) for å beskytte sommerferien.

Den kommende sommeren ser derfor svært lønnsom ut for EasyJet. Selskapet har en egen pakkereisedivisjonen, EasyJet Holidays. Den er på vei til å tjene 80 millioner pund over hele regnskapsåret. Det tilsvarer over en milliard norske kroner.